​Avtal klart gällande mässområde på Heden under FEI EM i Ridsport Göteborg 2017

21-27 augusti 2017 samlas Europas bästa ryttare och kuskar i Göteborg för att göra upp om medaljerna i FEI EM i Ridsport Göteborg 2017. Disciplinerna är hoppning, dressyr, körning fyrspann och paradressyr. Arenor blir Ullevi, Heden och Slottsskogen. Nu är avtalet gällande mäss- och utställningsområdet på Heden klart och det är Svenska Mässan som får uppdraget.

– Vi är oerhört glada att kunna presentera Svenska Mässan som vår samarbetspartner. Med sin erfarenhet och professionalism som arrangör till EuroHorse, en av världens största årligen återkommande hästsportmässor, känns det oerhört tryggt. Genom EM kan vi också fortsätta utveckla vårt samarbete kring Gothenburg Horse Show och Göteborg som den självklara mötesplatsen för hästsporten, säger Lotta Nibell, vd på Got Event AB.

Under FEI EM i Ridsport kommer Heden att bli en central knutpunkt och tävlingsplats för mästerskapsdisciplinerna körning fyrspann och paradressyr (dressyr för funktionsvarierade). Dessutom startar körningens maratonmoment på Heden för att sedan ta ekipagen genom centrala staden till Slottsskogen.

En viktig del på Heden blir det stora mäss- och utställningsområdet som placeras i anslutning till tävlingsarenan. Området fylls dessutom av uppvisningar, prova-på-möjligheter, restauranger och aktiviteter för hela familjen. Till Heden är det fri entré hela veckan.
FEI Europamästerskapen i Ridsport kommer att bli ett fantastiskt arrangemang. Alla är välkomna till Heden för att ta del av både mästerskap, mässa och kringaktiviteter. Vi hoppas på en riktig folkfest och här ska finnas något för alla, säger Ulrika Liss-Daniels, ansvarig för mässor och möten på Svenska Mässan.

Om FEI EM i Ridsport Göteborg 2017

• 21-27 augusti
  • 4 discipliner
  • Ullevi, Heden och Slottsskogen är arenor
  • 300 av Europas bästa ryttare och kuskar från 30 länder
  • 590 hästar
  • 120 utställare
  • 1000 volontärer
  • 27 000 ridsportfans på Ullevi dagligen
  • 400 mediarepresentanter
  • 70 miljoner tv-tittare
  • Tävlingsplatser

ULLEVI: Arena för dressyr och hoppning.

HEDEN: tävlingsplats för körning fyrspann samt paradressyr. Heden blir dessutom ett aktivitetsområde med mässa, uppvisningar och aktiviteter för hela familjen. Fri entré hela veckan.

SLOTTSSKOGEN OCH STADEN: några av Göteborgs centralt belägna gator och stadens vackra parkområde Slottsskogen kommer utgöra tävlingsbana för fyrspannets maraton.

Evenemanget genomförs i nära samverkan mellan Svenska Ridsportförbundet, Got Event AB samt

Göteborg & Co.

Läs mer om FEI EM i Ridsport Göteborg 2017 här: www.gothenburg2017.com

Läs mer om destinationen Göteborg här: http://www.goteborg.com