​Göteborg och Scandinavium först ut i Melodifestivalen 2019

Sedan 2003 har Melodifestivalen gästat Göteborg och Scandinavium varje år. Nästa år blir den sjuttonde i ordningen och den 2 februari kickar Scandinavium igång hela festivalen med den första deltävlingen.

Närmare 370 000 besökare har kommit till Scandinavium för att se någon av deltävlingarna i Melodifestivalen. Dessutom såg över 8 000 personer finalen i Eurovision Song Contest som arrangerades i arenan 1985.

Enligt våra tidigare kundundersökningar är 80 procent av Melodifestivalens besökare kvinnor. 76 procent är turister som spenderar över 30 miljoner kronor i samband med sitt besök i Göteborg.

– Varje enskilt evenemang som genomförs på någon av Got Events nio arenor bidrar till något positivt för Göteborg. Årligen genomför vi upp emot 400 evenemang vilket gör att vårt bidrag till Göteborgs turistekonomiska omsättning landar på cirka 1,5 miljarder kronor per år, säger Got Events vd Lotta Nibell.

I Scandinavium genomförs tre föreställningar. Fredagarnas genrep är bästa sättet för dem som vill se bidragen först av alla, matinéföreställningarna på lördagarna blir en fantastisk fest för barnfamiljen och att få uppleva själva tv-sändningen på plats i arenan är något helt unikt i sig.

Biljetterna släpps onsdagen den 31 oktober kl 09.00.

Göteborg, Scandinavium
Fredag 1 februari - Genrep
Lördag 2 februari - Matinégenrep
Lördag 2 februari - Deltävling 1

Övriga städer som får besök av Melodifestivalen nästa år är Malmö, Leksand, Lidköping, Nyköping och Stockholm.

Turistekonomisk omsättning
Enligt Göteborg & Co:s beräkningar bidrar Got Events 3-400 evenemang med 1,5 miljarder kronor i turistekonomisk omsättning. Det är så mycket pengar som turisterna spenderar på bland annat boende och restaurangbesök i samband med sitt evenemangsbesök i Göteborg.