Got Events årliga världsevenemang Gothenburg Horse Show miljöcertifierat

Årets stora hästhändelse, 40-årsjubilerande Gothenburg Horse Show är nu miljömiljöcertifierat. Det innebär att årets tävlande, besökare, funktionärer och hästar deltar i ett evenemang som aktivt och systematiskt arbetar för att minska sin miljöpåverkan.

Gabriella Bragée är ordförande i Svenska Ridsportförbundets Miljö- och hållbarhetsutskott:

– Stort grattis till Gothenburg Horse Show. Det här ger miljö- och hållbarhetsfrågan en ny och viktig infallsvinkel på hur vi tillsammans kan höja ribban samt medvetenheten kring hållbara evenemang. Vi ser fram emot fortsatt samarbete i den här frågan med en av de största arrangörerna.

Hästsporten omsätter cirka 52 miljarder kronor per år och är den näst största sporten sett till antalet utövare i Sverige. Gothenburg Horse Show har utsetts till världens bästa inomhustävling av både ryttare och journalister och en gång om året är tävlingarna den naturliga mötesplatsen för alla hästälskare.

Göteborgs evenemangs- och arenabolag Got Event är som vanligt, tillsammans med Svenska Ridsportförbundet, arrangör. Got Events vd Lotta Nibell:

– Got Event har som mål att minimera miljöpåverkan från arenor och evenemang. För oss är Gothenburg Horse Show extra betydelsefull eftersom detta evenemang är Got Events egna och vi måste visa på att det går att påverka miljön i positiv riktning. Det är viktigt för oss att ha ett miljö- och hållbarhetstänkande i alla led – alltifrån all mat som serveras till transporter, stallar, medverkande och besökare.

För besökarna kommer hållbarhetstänket bland annat att märkas genom förbättrad återvinning och sopsortering. Dessutom kommer en rad olika aktiviteter runt om arenan och i sociala medier äga rum. Gothenburg Horse Show samarbetar till exempel med SJ och Västtrafik för att uppmuntra till miljövänligare transporter till och från Scandinavium under evenemangsdagarna.

Det kommer också att pågå en rad olika aktiviteter runt omkring evenemangsområdet som besökarna kan ta del av. Flera av evenemangets samarbetspartners har ambitiösa miljö- och hållbarhetsmål som kommer att visas upp under tävlingsdagarna.

Lotta Nibell fortsätter:

– Vi satsar på att återanvända så mycket material som möjligt från tidigare tävlingar och öka medvetandegraden hos alla de funktionärer som arbetar med evenemanget, allt ifrån banmaterial till de praktfulla blomsterarrangemang som kännetecknar Gothenburg Horse Show. Givetvis uppmanar vi också våra leverantörer att minimera åtgången av förpackningsmaterial och minska på transporterna. Därutöver har ett internt utbildningsarbete pågått hos oss som arrangörer för att öka hållbarhetstänkandet i alla led i evenemanget.

Standarden som använts för miljöcertifieringen utgörs av Svensk Miljöbas standard för miljödiplomering av evenemang och har använts som ett system för styrning av de miljöfrågor som uppstår kring ett evenemang.

Under lördagens tävlingar blir det även en kort ceremoni för att uppmärksamma certifieringen där Got Events vd Lotta Nibell tar emot diplomet.

Rapporten ”Hållbar utveckling och hästen”
Got Event har också varit delaktig i framtagandet av den rykande färska rapporten ”Hållbar utveckling och hästen” tillsammans med Det Naturliga Steget, Zero Mission, Lövsta Stuteri och Svenska Ridsportförbundet. Rapporten ger en första överblick av vilka områden och hållbarhetsutmaningar som är kopplade till hästen. Den bidrar till en helhetsbild och hoppas inspirera till hur vi kan öka takten i förändringen till ett hållbart samhälle med hänsyn till planeten, människor och våra husdjur.

Rapporten presenteras i samband med Hästföretagarforum torsdagen den 24 mars och kommer då att kunna laddas ner här.

Gothenburg Horse Show arrangeras i Scandinavium av Got Event tillsammans med Svenska Ridsportförbundet. Tävlingarna pågår mellan den 24 – 28 mars.

För mer information vänligen kontakta:
Lotta Nibell, vd på Got Event, 070-770 00 38
Johanna Hector, hållbarhetsansvarig på Got Event, 031 – 368 43 63