​Idag fyller Got Event 20 år

Göteborgs evenemangs- och arenabolag Got Event bildades den 1 april 1999 när Fritid Göteborg delades upp i tre verksamheter; Got Event AB, Idrott och föreningsförvaltningen och Park- och naturförvaltningen.

Idag fyller bolaget 20 år och kan stoltsera med att ha genomfört tio världsmästerskap, åtta europamästerskap och åtta världscupfinaler i ridsport under denna period. Dessutom har hundratals konserter genomförts och över 10 miljoner badbesökare välkomnats till Valhallabadet.

– Under 20 års tid har vi genomfört nästan 5 000 evenemang och möjliggjort magiska ögonblick för närmare 30 miljoner evenemangsbesökare. Jag är oerhört stolt över alla duktiga medarbetare som varje dag bidrar till att göra Göteborg till Europas ledande hållbara evenemangsstad, säger Got Events vd Lotta Nibell.

Evenemangsverksamheten är också betydelsefull för näringsliv och göteborgare. Det gynnar helt enkelt Göteborg när inresande turister äter, bor, reser och shoppar i samband med sitt besök. Det i sin tur skapar viktiga arbetstillfällen och bidrar till att staden upplevs som attraktiv att bo, verka och vistas i.

Mats Ahdrian, Got Events nytillträdda ordförande, säger:

– Arena- och evenemangsverksamhet är viktig för Göteborg. Det kostar pengar men det ger väldigt mycket tillbaka, framförallt för göteborgarna som får möjlighet till ett stort utbud av evenemang, såväl lokala som stora världsevenemang. Sen får staden mervärden i form av ökad turistomsättning. Helheten ska vi värna och utveckla.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Lotta Nibell, vd Got Event

2017, EM i Ridsport, Ullevi

ARENAUTVECKLING & RENOVERINGAR

2000 – 2001
Inför ishockey-VM 2002 fick Scandinavium ny isbana, kylanläggning och ställverk. Arenan fick också en helt ny VIP-lounge med tre barer och plats för 400 personer. Foajén fick en mer modern profilering.
Kostnad: 100 miljoner kronor.

2005 – 2007
Inför EM i friidrott 2006 byggdes en ny lounge med plats för 650 personer på Ullevis södra sida.
Kostnad: 90 miljoner kronor.

2006-2008
Valhalla IP utvecklas till en elitarena med konstgräs främst avsedd för fotboll i Damallsvenskan och Superettan.
Kostnad: 40 miljoner kronor.

2012
Ullevi utvecklas som konsertarena och får en utökad maxkapacitet till75 000 personer och är Nordens största arena.
Kostnad: 80 miljoner kronor.

2016-2017
Scandinavium får ny entrébyggnad, nya rullstolsplatser, ny mediateknik, nytt kök och en ny restaurang, Glöd Kök & Bar, med plats för 700 gäster.
Kostnad: 120 miljoner kronor.

• got event

Got Event är Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag och driver några av Sveriges mest älskade arenor: Bravida Arena, Frölundaborg, Gamla Ullevi, Lisebergshallen, Scandinavium, Ullevi, Valhallabadet, Valhalla IP, Wallenstamhallen och Valhalla Sporthallar. Starka varumärken som alla bidrar till att Göteborg upplevs som en attraktiv och spännande stad att bo i, att arbeta i och att besöka.

Vi arrangerar också - tillsammans med Svenska ridsportförbundet - Gothenburg Horse Show som är en av världens främsta inomhustävlingar för ridsport.

Varje år besöker drygt 2 miljoner människor fler än 400 idrotts- och underhållningsevenemang på någon av våra arenor. Därutöver kommer det årligen närmare en halv miljon badbesökare till Valhallabadet.

Vi är ca. 140 medarbetare som gör allt för att skapa bra förutsättningar för att genomföra evenemang i världsklass. Vi brukar säga att vi bidrar till att skapa magiska ögonblick!