Klart idag: Arsenal och Manchester City möts på Ullevi i Supermatchen

Två av den engelska fotbollens största lag kommer till Göteborg då Arsenal och Manchester City möts på Ullevi den 7 augusti. Premier League-lagen möts i Supermatchen och det är första gången som dessa båda lag spelar i Göteborg.

Efter två års uppehåll är det alltså dags för den tredje Supermatchen på Ullevi i Göteborg. Och de båda topplagen lär bjuda på riktigt bra och intensiv fotboll. Premier League-premiären är bara en vecka bort efter Supermatchen så här får lagen möjlighet att finslipa de sista detaljerna inför kommande säsong.

– Det är riktigt kul att det blir två Premier League-lag som möts på Ullevi. Det var faktiskt vad jag hoppades på och även vad många av göteborgarna röstat fram. Lagen har stora supporterskaror så det bäddar för en fantastisk folkfest som dessutom lockar besökare från hela Sverige, säger Got Events vd Lotta Nibell.

Manchester City kommer till Sverige under ledning av sin nye huvudtränare Pep Guardiola som ansluter sig till klubben i sommar. Laget spelar Supermatchen i Göteborg och reser sedan vidare till Kina som en del av deras försäsongsuppladdning.

Tom Glick, Chief Commercial Officer på City Football Group:

– Alla i Manchester City är glada över att få delta i Supermatchen som kommer att ge laget värdefull förberedelse inför säsongen och ger oss möjlighet att ytterligare engagera med våra fans i Sverige. Detta är lagets första besök i Göteborg och vi ser fram emot att möta våra lokala fans både på och utanför planen.

Arsenal grundades 1886 och är en av de mest framgångsrika klubbarna i Premier League. Klubben har vunnit mästerskapet 13 gånger, kvalificerat sig för Champions League 19 år i rad och har vunnit FA-cupen 12 gånger vilket inget annat lag gjort.

Fransmannen Arsène Wenger går in på sin 20:e säsong som manager och inför matchen säger han:

– Vi har ett otroligt stort stöd i Sverige och jag vet att många fans reser för att se oss i London, så det är fantastiskt att de kan komma och se oss på sin egen hemmaplan. Matchen mot Manchester City blir den sista förberedelsen i vår försäsong och ett bra test som gör oss redo för premiären av Premier League veckan därpå.

Manchester City FC grundades redan 1880 och är också en av Europas absolut största klubbar med hängivna supportrar. De senaste tre åren har laget tränats av chilenaren Manuel Pellegrini men kommande säsong tar spanjoren Josep "Pep" Guardiola över som huvudtränare.

Fakta Supermatchen 2016
LAG: Arsenal FC - Manchester City FC
DATUM: 7 augusti, Tid TBC
ARENA: Ullevi, Göteborg