Rekord på Ullevi - Nordens största arena!

Inte nog med att publiken älskar Ullevi, det gör även stadens hotell, restauranger och affärer. Och artisterna! Totalt kom 217.747 besökare till konserterna med Summerburst, One Direction, Foo Fighters och Metallica. Det är den bästa Ullevi-säsongen sedan 2009. Och extra roligt var det förstås att Metallicas spelning inför 63.036 fans är den största metalkonserten i Norden någonsin.

Lotta Nibell, vd på Got Event Göteborgs arena- och evenemangsbolag:

– Vi är så klart väldigt nöjda med årets konserter på Nordens största arena. Våra undersökningar visar på en genomsnittlig turistandel på hela 85 procent och ett turistekonomiskt inflöde på nästan 400 miljoner kronor. Förutom att näringslivet jublar så har sommarens konserter tilltalat en bred publik, inte minst genom One Direction som gav den unga generationen sitt första Ulleviminne.

Undersökningarna visar också att besökarna är extremt nöjda med Ullevi som konsertarena och personalens bemötande och service.

– Jag blir otroligt glad och stolt över de höga betygen som vi får i våra kundundersökningar.  Vi har ett gott samarbete med arrangören Live Nation och vår egen personal gör ett kanonjobb. Alla bidrar till en god stämning och det smittar uppenbarligen av sig till publiken. En annan highlight från sommaren var Foo Fighters fullständigt unika framträdande som gjorde Ullevispelningen historisk och som gav eko över hela världen.

Publiksiffror Ullevis konserter 2015
Metallica, 63.036
Summerburst, 60.000 (två dagar)
Foo Fighters, 51.995