TV-PUCKEN: Se morgondagens hockeystjärnor i 50-årsfirande Frölundaborg

Mellan den 3 och 5 november är 50-årsfirande Frölundaborg Sveriges epicentrum för morgondagens hockeystjärnor. Då avgörs finalspelet i klassiska TV-pucken i arenan.

– Göteborg, Got Event och Frölunda HC jobbar tillsammans för att befästa och utveckla Göteborg som Sveriges hockeyhuvudstad. TV-pucken är ett roligt och engagerande evenemang som också är viktig i vår ambition att få arrangera junior-VM (JVM) i Göteborg 2022, säger Got Events vd Lotta Nibell.

Det är inte vilken turnering eller arena som helst det handlar om. TV-pucken startade redan 1959 och Frölundaborg invigdes den 12 september 1967. Det är en riktigt klassisk turnering som nu avgörs i Göteborg, Mölndal, Kållered och Kungälv. 16 distriktslag kommer att spela 48 matcher där finalspelet alltså avgörs i Frölundaborg. Och invigningen sker i Angered Arena den 1 november klockan 14:00.

– Frölundaborg är fylld av hockeytradition och har en mycket stark koppling till Frölunda HC. Sedan 2009 är arenan vår hemmabas och den har en stor betydelse för vår framgång med bland annat juniorverksamheten, säger Christian Lechtaler som är General Manager och Klubbchef i Frölunda HC.

Senast Göteborg vann TV-pucken var 2006 då bland andra Frölundaspelaren Sebastian Stålberg fanns med i laget.

– TV-pucken är bra för regionens hockeytillväxt och för de enskilda spelarna är turneringen en riktig milstolpe. Jag vill verkligen uppmana alla som är det minsta hockeyintresserade att komma till Frölundaborg och uppleva slutspelsatmosfären. Det brukar bli tuffa matcher och stora känslor, avslutar Christian.

Mellan den 3 och 5 november går det alltså att på nära håll få se nästa generations hockeystjärnor födas. Biljetter köps på plats i respektive hall/arena. Dagsentré kostar 150 kronor (där onsdag och torsdag paketeras som en dag). Turneringsentré kostar 400 kronor.

Fakta TV-pucken
TV-pucken genomförs den 1 – 5 november. Årets arrangörsföreningar är Frölunda HC, Kållereds SK, Mölndals Hockey, Göteborgs IK och Kungälvs IK.Under dessa dagar kommer 16 distriktslag att spela 48 matcher på de fyra spelplatserna Kållereds Sportcenter, Åby Ishall, Angereds Arena, Oasen i Kungälv och Frölundaborg. Totalt kommer drygt 500 deltagare i form av spelare, ledare och domare att finnas på de olika ishallarna.Invigningen sker den 1 november kl. 14:00 i Angereds Arena, Gröna hallen.

Fakta Frölundaborg
Frölundaborg isstadion invigdes den 12 september 1967. 2009 renoverades arenan och blev Campus Frölunda – en modern anläggning för is- och fysträning, utbildning och rehabilitering. Arenan rymmer också restaurang, kontor och konferensrum. Här samsas tävling och träning i konståkning och ishockey med mässor, konserter och andra större evenemang.
Publikkapacitet: 7 527 varav 5 000 ståplatser och 2 527 sittplatser
Besöksadress: Mikael Ljungbergs Väg 11