Tar större ansvar för telefonförsäljning

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2012 13:30 CEST

Ett elbolag i västra Sverige har infört en ny service för blivande kunder. Alla som har frågor kring telefonförsäljningen kan nu få personlig kontakt med ansvarig chef. Det är ett led i ett förbättringsarbete, som redan har gjort konsumenter positivt överraskade.
- Är man missnöjd ska man givetvis kunna prata med ansvarig chef, säger Tommy Hjert, VD på Göta Energi.

Varje år görs trettio miljoner säljsamtal i Sverige, eller drygt 80,000 per dag. Det är inte konstigt att nästan två miljoner telefonnummer är anslutna till NIX-registret, för att undvika försäljare.
- Vi är väl medvetna om problemen, och arbetar just nu intensivt med att förbättra våra rutiner, säger Tommy Hjert.

Bland annat har Göta Energi bytt telemarketingbolag, vilket har gett bra respons. Somliga är till och med överraskade över hur bra ett säljsamtal kan vara.
- Många förväntar sig att telefonförsäljare är hetsiga och oärliga. Men så ska det ju inte vara. Ett samtal från en proffsig försäljare ska inte vara störande alls, tycker Tommy.

Därför vill Göta Energi gärna prata med de som känner sig missnöjda. På deras hemsida kan besökare enkelt få kontakt med försäljningschefen. Flera irriterade samtal har till och med vänts till försäljning.
- När samtalet är över är faktiskt de flesta nöjda. Vi har ett bra erbjudande och följer branschens regler. När vi förklarar det så blir folk nyfikna istället. Vi är ett litet bolag, som kan ge mer personlig service. Det är ju inte alla företag som erbjuder personlig kontakt med ansvarig chef, säger Tommy Hjert.

www.gotaenergi.se

Kontaktperson: VD Tommy Hjert, telefon 0703-44 61 16 eller 0303-38 30 50