Göta kanal utökar besöksservice med Wi-Fi i Berg

Göta kanal utökar besöksservice med Wi-Fi i Berg

Från och med idag utökas servicen för alla besökare vid Bergs slussar. Nu erbjuds det fritt Wi-Fi vid Göta kanal inom hela besöksområdet Bergs slussar och för alla besökare, inte bara kanalfarare med båt.
Göta kanals mest besökta plats längs dess 19 mil är Berg och insatserna med wi-fi är bara ett av många steg mot Besökscentra Göta Kanal.

Båtägare som färdats på Göta kanal har tidigare haft tillgång till wi-fi just i Berg men tekniken har inte utvecklats i takt med behoven hos besökarna. Det tillgodoses nu och möter även upp möjligheterna för den ökande mängden besökare på land längs kanalen och i Berg specifikt. Wi-Fi kommer täcka hela kanalområdet och skapar i sig förutsättningar att utveckla, stötta och bidra till övriga verksamheters utveckling vid Göta kanal och i Berg.

• -Med de liggande planerna för platsutveckling som finns för Berg så påbörjar Göta kanalbolag, tillsammans med Linköpings kommun och UtsiktBredband, redan nu förbättringsåtgärder för att påvisa både vilja och driv. Besökarna ökar längs kanalen och vi möter deras behov proaktivt som vital aktör inom besöksnäringen, säger Roger Altsäter, VD Göta kanalbolag.

I samband med etableringen av Wi-Fi har även vandrarhemmet fått fiberanslutning.
Till evenemangsområdet bredvid utställningar och grillplatserna har det också dragit fram el som kommer underlätta för aktiviteter och event framåt.
Den nya servicen med fri Wi-Fi är enkel att koppla upp sig mot, både direktinställning och via app. Mer information finns på www.gotakanal.se

Roger Altsäter, VD AB Göta Kanalbolag mobil: 0708- 65 23 02

Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner.
Göta kanal sträcker sig mellan Mem vid Östersjön och Sjötorp vid Vänern och har 58 slussar.
Mellan 1810 och 1832 skapades den 190 km långa kanalen, varav 87 km grävdes för hand av totalt 58.000 svenska soldater.
Göta kanal är öppen maj-september. AB Göta kanalbolag är ett aktiebolag som grundades 1810 och ägs av staten.
Huvuduppdraget är att bevara och utveckla Göta kanal samt att skapa förutsättningar för turism längs kanalen.
Företaget har 23 åretruntanställda samt ca 100 säsongsanställda. Huvudkontoret ligger i Motala.