Magnus Hall ny ordförande på Göta kanal.

Magnus Hall ny ordförande på Göta kanal.

Vattenfalls koncernchef har utsetts till ny styrelsordförande i AB Götakanalbolags bolagsstyrelse.

Sedan i oktober 2014 är Magnus Hall vd och koncernchef på Vattenfall. Han har tidigare även varit koncernchef för Holmen AB.

Magnus Hall är civilingenjör från Linköpings Tekniska Högskola och har studerat vid Georgetown University på ett Fulbright stipendium.

–Att få möjligheten att leda styrelsearbetet i ett så välkänt och omtyckt bolag är något man helt enkelt inte tackar nej till. Som en av de stora motorerna i svensk besöksnäring är Göta kanal också en viktig katalysator för hela turistnäringen, inte minst i dessa tider när allt fler väljer att njuta av den svenska sommaren på hemmaplan, säger Magnus Hall.

–För oss är det en strategisk tillgång att ta del av Magnus erfarenhet och kunnande i styrelsearbetet. Det finns en stor potential i att fortsätta vår resa med att utveckla bolaget och erbjuda kundupplevelser i absolut världsklass, säger Roger Altsäter vd för AB Göta kanalbolag. Samtidigt vill jag rikta ett stort tack till Elisabeth Nilsson som varit styrelsens ordförande sedan 2011.

–Det är med stort förtroende och framtidstro jag nu lämnar över ordförandeposten till Magnus Hall, avslutar kanalbolagets avgående styrelseordförande Elisabeth Nilsson.

I samband med årets bolagsstämma slutar Mikael Lundström sitt uppdrag i styrelsen.

Johanna Palmér tidigare vd på Östsvenska Handelskammaren och Magnus Ling, generalsekreterare i Svenska Turistföreningen går in som nya styrelsemedlemmar.

Fakta:

Göta kanal är Sveriges längsta upplevelseområde, 19 mil lång, internationellt välkänd med mer än 3 miljoner besökare årligen. Göta kanal är utsedd till årtusendets svenska byggnadsverk.