Tio måsten längs Göta kanal i sommar

Tio måsten längs Göta kanal i sommar

Göta kanal är ett av Sveriges mest besökta turistmål med över 3 miljoner besökare varje år. Kanalen sträcker sig genom ett område som vibrerar av energi och aktiviteter – inte minst under sommarmånaderna. Här är tio saker du som besökare inte vill missa.

1. Hop-on hop-off-kryssning

Kryssa med Göta kanals äldsta dagstursfartyg! M/S Sandön byggdes redan 1910 och färdas i dag mellan Karlsborg och Töreboda genom trollskog, sjöar och jordbruksmarker. Nytt för i år är möjligheten till ”hop-on hop-off”, som gör det möjligt att resa delsträckor och avverka resterande sträcka på cykel – ett smidigt alternativ för den som vill uppleva en varierad resa på och längs kanalen.

Läs mer på: https://www.gotakanal.se/sv/44462/Battur-med-MS-Sandon-Gota-kanal/

2. Miniresan

Miniresan är ett skräddarsytt erbjudande för den som vill uppleva hur det är att slussa och resa en kortare del av Göta kanal med egen båt. Paketet kostar 775 kronor och inkluderar tre nätter i gästhamn för någon av följande sträckor: Sjötorp – Lyrestad, Karlsborg – Vassbacken, Motala – Borensberg, Mem – Söderköping.

Läs mer på: https://www.gotakanal.se/sv/fritidsbat/praktisk-info/priser-och-bokning/

3. Övernattning i en svamp

Varför inte sova en natt i en svamp eller stubbe i sommar? Vid Norrqvarn Hotell & Konferens i Lyrestad har motorsågskonstnären Sören Niklasson skapat en flugsvamp och en karljohansvamp med plats för övernattning för hela familjen. Upplev ett verkligt naturnära boende med kompletterande bekvämligheter. Alldeles i närheten ligger ”Barnens Minikanal”, ett Göta kanal i miniatyr.

Läs mer på: https://www.gotakanal.se/sv/217898/Svampar-Norrqvarn/

4. Motormuseum

Sveriges största samling av fordon finns på Motala Motormuseum. Här hittar besökarna inte bara bilar, motorcyklar och cyklar från sent 1800-tal och framåt. Museet har dessutom skapat fullt fungerande historiska miljöer, som exempelvis en bilverkstad från 20-30-talet. För den nostalgiskt lagda eller den med intresse för motorer är detta ett absolut måste.

Läs mer på: https://www.gotakanal.se/sv/144824/Motala-Motormuseum/

5. Kräftfiske

Sjön Viken står för en alldeles egen delikatess – kräftor! Under augusti och september kan du själv fiska dina kräftor, exempelvis i Tåtorp vid Töreboda. Med ett färdigt paket för kräftfiske får du fem kräftburar med agn, välkomstfika, frukost och middag samt övernattning på Tåtorps ekologiska vandrarhem. Upplev stillheten och spänningen när du vittjar burarna och räknar in din fångst i sommarkvällen!

Läs mer på: https://www.gotakanal.se/sv/60633/Kraftfiske-vid-Gota-kanal-och-sjon-Viken/

6. Spa-weekend

I det pittoreska Söderköping ligger Söderköpings Brunn, ett anrikt kurhotell som i dag huserar en konferensanläggning med egen restaurang och spaavdelning. Här finns möjlighet att varva en kanaltur ombord på hotellets egen båt med en mysig middag och avslappnande behandling.

Läs mer på: https://www.gotakanal.se/sv/143197/Soderkopings-Brunn/

7. Glassrestaurang Smultronstället

Det finns glasskiosker och så finns det glassrestauranger. Efter att ha serverat glass i mer än 35 år har Smultronstället i Söderköping blivit en institution. Här kan du välja mellan 60 egenkomponerade glassuppläggningar, många inspirerade från glassens hemland Italien. I dag serverar Smultronstället ca 75 000 liter glass till 180 000 gäster varje år. Ska du äta glass i sommar – gör det här!

Läs mer på: https://www.gotakanal.se/sv/143199/Glassrestaurang-Smultronstallet-Soderkoping/

8. Hantverksmässig kolatillverkning

Börslycke Gård är ett familjeföretag som bedriver hantverksmässig tillverkning av kolor, kolasås, marmelad och mer. Till den här sommaren har företaget öppnat butik och showroom vid Göta kanal i Borensberg, där besökare har möjlighet att se hur kolorna tillverkas. Här säljs även glass som toppas med himmelsk kolasås. Vi varnar för att den är smått beroendeframkallande!

Läs mer på: https://borslyckegard.se/

9. SUP-bräda

På Göta kanal finns goda möjligheter att ta sig fram med bräda och paddel. Även om det inte är tillåtet att slussa med SUP-bräda finns långa sträckor utan slussar som lämpar sig riktigt bra för paddling, exempelvis sträckan Borensberg - Heda som i folkmun kallas för långkanalen. Ta med din bräda, lite matsäck och njut av Göta kanals stillhet!

Läs mer på: https://www.gotakanal.se/paddla

10. Cykla sluss till sluss

Med sina närmare 9 mil bilfri väg lämpar sig Göta kanal perfekt för cykelsemester, på egen cykel eller hyrcykel. Ett populärt alternativ är att cykla under två dagar från Söderköping till Norsholm (25 km) och tillbaka, via en avstickare till Mem (37 km). Det här upplägget lämpar sig perfekt för den som vill uppleva Göta kanal helt i sin egen takt, med gott om fik, restauranger och övernattningsmöjligheter längs vägen.

Läs mer på: https://www.gotakanal.se/sv/51027/Cykelsemester-fran-Sluss-till-Sluss-langs-Gota-kanal/