Elmarknadsläge

Elmarknadsläge

April månad bjöd på riktigt fint och soligt väder till följd av ett högtryck som drog in över Skandinavien. Detta fick till följd att hydrobalansen försvagades från att vara i just balans till några TWh i underskott jämfört med normala nivåer. Under samma period så har marginalkostnaden för kolkraft stigit dels på dyrare kolpriser men också på högre pris för utsläppsrätter. Inför valborgsmässoafton hade sedan väderprognoserna svängt om och visade istället på kyligare och betydligt mer ostadigt väder framöver. Nederbörden i prognoserna fick då terminspriserna att vända tillbaka neråt igen.

Spotpriset har under maj visat styrka och stigit jämfört med april månad när kyligare väder fått snösmältningen att stanna av. Detta beror delvis också på att successivt under våren har ett flertal reaktorer tagits ur drift för planerat underhåll och maj är den månad när flest reaktorer är ur drift samtidigt. Spotpriset tillsammans med den högre nivån på marginalkostnaden för kolkraft är orsaken till att terminspriserna nu ligger högre jämfört med för en månad sedan. Väderprognosen framöver visar på en återgång mot mer normala nederbördsnivåer och högre temperaturer. Tillsammans med högre tillgänglighet i kärnkraften så tror vi att spotpriset kommer falla tillbaka och då kommer terminspriserna på el att följa efter.

//Martin