Lågtryckens återkomst!

Lågtryckens återkomst!

Det azoriska högtrycket har under en tid legat stadigt över brittiska öarna. Och om någon reflekterade över det vackra vädret för Wimbeldon-turneringen under veckan som gick är positionen på detta högtryck anledningen till det. Då man har en högtryckssituation över ett område hämmar det vertikala rörelser, vilket generellt ger klart väder över området. Lågtryck, som har motsatt effekt och tillåter vertikal rörelse ger upphov till ostadigt väder och nederbörd.

Stalltipset är att passa på att njuta av solen de nästkommande dagarna, då prognoserna är mycket torra för norra Europa. Redan till helgen väntas en kallfrontspassage och tendensen för dagens körningar är att vädret sedan går mot mer lågtrycksbetonat och ostadigt väder under nästa vecka.

/ Gästskribent – Irene Helmersson, meteorolog