Motstridiga signaler på elbörsen

I dagsläget råder motstridiga signaler på elbörsen: väderprognoserna visar på torrt och kallt väder en bra bit in i mars månad, vilket lyfter de korta kontrakten (t.ex. Q2 -13). Samtidigt har vi fortsatt fallande marginalkostnad för att producera kolkraft p.g.a. fallande priser på kol och utsläpprätter, vilket tillsammans med en svagare dollar sätter press nedåt.

Eftersom elterminerna Q2-13 och Q3-13 redan är prisade en bra bit över marginalkostnaden för att producera kolkraft, finns det på dessa nivåer ett betydande motstånd att handla upp kontrakten ytterligare. För att det skall vara rimligt krävs att marginalkostnaden stärks, och i dagsläget är trenden snarare motsatt. Dessutom begränsas efterfrågeeffekten av kalla prognoser nu när vi går mot våren och de ljusare dagar och mildare temperaturer som det per automatik för med sig.

Vi  tror således att det finns en  nersida på elterminerna från dessa nivåer, trots att väderprognoserna medför ett underskott i hydrobalansen om – 22 TWh (prognos vecka 11). Däremot är det osäkert hur mycket marknaden är villig att släppa ner priset på Q2-13 innan leverans under dessa omständigheter.

Sandra