Short squeeze, tekniska signaler eller bara följa John?

Efter det senaste blogginlägget har priserna stigit förhållandevis kraftigt, framförallt i fronten (närmaste månaderna och kvartalen). Jag har svårt att hitta någon riktig fundamental orsak till detta. En övergång från blötare än normala till normala väderprognoser samt marginellt högre marginalkostnader för kolkraftproduktion skulle möjligtvis kunna förklara ca 25 % av prisrörelsen.

Jag kan därför inte dra någon annan slutsats än att det handlar om någon form av short squeeze (traders med korta positioner blir tvingade att köpa tillbaka när deras positioner börjar bygga upp förluster). Andra möjliga orsaker är tekniska köpsignaler som kom tidigare i veckan och en generell följa John-mentalitet. Fronten känns på grund av detta ganska rejält överprisad i förhållande till de rådande fundamentala förhållandena. Mycket hänger ju dock naturligtvis på huruvida O3 kommer igång enligt plan ikväll eller inte. 1400 MW är gör en stor skillnad för spotpriset just nu och spotpriset verkar för närvarande vara extra psykologiskt viktigt även för det närmaste kvartalet.

Kontraktet handlas för närvarande en bit över marginalkostnaderna för kolkraftproduktion, och med tanke på att vi med nuvarande väderprognoser har ett hydrologiskt överskott på 10-15 TWh så borde priserna vara en bra bit under marginalkostnader för kolkraftproduktion.

Jag anser med andra ord att det fundamentalt korrekta priset på Q4-12 just nu ligger 3-5 EUR/MWh lägre än det aktuella marknadspriset.

//Jens