Foto: Vasco Celio

Atlas Tjörn växer!

Den portugisiska duon Ana Borralho och João Galante har skapat ett platsspecifikt verk som för samman 100 människor - på en och samma scen. Verket heter Atlas Tjörn, men fler än ö-borna själva får nu vara med och skapa bilden av Tjörn.

-Det som gör Atlas unik som föreställning, är att den skapas på nytt, på varje plats, med de deltagare som väljer att vara med. Kompaniet som leder arbetet fram till föreställningen är ute efter att ge en bild av platsen där de är och visa på bredden av människor i samhället. Att delta i arbetet fram till föreställning kommer nog vara ett minne för livet. Vill man, så finns det några platser kvar. Jag skulle rekommendera alla att söka. Oavsett ålder, kön, sysselsättning eller förutsättningar. Detta kommer bli något speciellt, berättar producent Niklas Oveborn.

Atlas Tjörn är lika delar föreställning, idé och gemensam handling där deltagarna tillsammans skapar sin unika händelse på scen. Körstycket utvecklar sig långsamt till en komplex social vävnad, en slags atlas. Orten kartläggs genom dess invånare som nu inte bara består av tjörnbor utan även av boende i angränsande orter i Västra Götaland. Projektet söker nu invånare mellan 10 och 100 år men ställer inte krav på erfarenhet inom skådespeleri utan uppdraget är enkelt.

-Det är fantastiskt att kunna ge människor på Tjörn möjligheten att jobba med ett internationellt kompani och delta i processen som leder fram till en föreställning. En föreställning som dessutom baseras på deltagarna själva. När man tänker på det är det lätt att förstå varför Atlas gjorts så många gånger på så olika platser i världen, avslutar Niklas Oveborn.

Föreställningen har turnerat sedan 2011 och spelats på platser som Helsingfors, Rio de Janeiro, Ljubljana, Milano, Rakvere och Lausanne. I sommar är det Sveriges tur att hamna på listan.

Atlas Tjörn spelas den 20 och 21 augusti på Häggvallsskolan på Tjörn.

För anmälan, klicka här.

Mer info på gdtf.se.