Under 2018 hanterades 753 000 containrar (TEU) i Göteborgs hamn. Bild: Göteborgs Hamn AB.

Göteborgs hamns godsvolymer 2018

Ökade containervolymer
Volymsiffrorna för 2018 visar en uppgång för containers med 110 000 TEU**, vilket innebär en ökning med 17 procent jämfört med 2017. Antalet containers transporterade på järnväg ökade med 13 procent under 2018.

Mindre energiprodukter
För energiprodukter redovisas en hantering på 23,4 miljoner ton, en minskning från föregående år med en procent. Alltjämt ligger energiprodukter på rekordnivåer historiskt sett – 2018 blev tredje året i rad med energivolymer över 23 miljoner ton.

Bilar och roro planar ut på höga volymer
Efter att ha ökat i volym tre år i rad har den intraeuropeiska roro-trafiken planat ut på en hög nivå. 584 000 enheter hanterades under 2018 vilket innebär en minskning med en procent jämfört med 2017.

Under 2017 var antalet nya bilar över kaj de högsta på tio år i Göteborgs hamn. Siffrorna för 2018 visar att volymerna ligger kvar på nästan lika höga nivåer, dock med en enprocentig minskning.

Göteborgs hamns godsvolymer 2018

Jan-Dec 2018 Jan-Dec 2017 Jfr %
Container (TEU) 753 000 643 000 17%
Järnväg (TEU) 398 000 351 000 13%
Roro-enheter 584 000 593 000 -1%
Nya bilar 290 000 295 000 -1%
Energiprod. mTon 23,4 23,5 -1%
Kryssningsanlöp 43 40 8%
Passagerare 1 673 000 1 733 000 -3%
Totalt Mton 40,5 40,8 -1%

* Roro står för roll on/roll off och är trailers och annat rullande gods som fraktas med fartyg inom och utanför Europa.

** Tjugofotscontainrar.

För mer information, kontakta Stefan Strömberg, presskontakt Göteborgs Hamn AB, på 070-436 01 51 eller via stefan.stromberg@portgot.se.

Göteborg Hamn är Nordens största hamn. Cirka 30 procent av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och hälften av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa. 25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare.

Göteborg hamn är Skandinaviens största hamn. Cirka 30% av svensk in- och utrikeshandel går via Göteborgs hamn och cirka 50% av all containertrafik. Göteborgs hamn är en fullservicehamn och en klimatsmart garant för näringslivets access till hela världen. Direkttrafik till viktiga marknader garanterar högeffektiva, hållbara och pålitliga transporter, dygnet runt, året runt. Fokus ligger på hållbarhet, innovation och digitalisering för att driva på utvecklingen av klimateffektiva godstransporter och anlöp. 25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en klimatneutral direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare. Hamnen sysselsätter 22 000 människor.