Idag tar DFDS och C.RO Ports över roroterminalen i Göteborgs hamn

Idag tar DFDS och C.RO Ports över roroterminalen i Göteborgs hamn

Idag den 3 maj tar DFDS och C.RO Ports över Älvsborg Ro/ro AB i Göteborgs hamn. Övertagandet sker vid en ceremoni där de nya ägarna hälsar de 280 anställda välkomna in i det nya bolaget.

För cirka en månad sedan godkände EU att DFDS och C.RO Ports tar över driften av Älvsborg Ro/ro genom ett gemensamt bolag.

Det danska bolaget DFDS och Luxemburg-baserade bolaget C.RO Ports är två marknadsledande företag inom roro-trafik. Det här blir första gången de äger och driver en terminal tillsammans. DFDS kommer att äga 65 procent av Älvsborg Ro/ro och C.RO Ports 35 procent.

– Vi är oerhört glada att få överlämna Älvsborg Ro/ro till sådana erfarna och kunniga aktörer som DFDS och C.RO Ports. Överlämnandet innebär att den sista pusselbiten i hamnens nya organisation är på plats och vi kan nu med full kraft satsa på den framtida utvecklingen av Nordens främsta godsnav, säger Sven Hulterström, styrelseordförande för Göteborgs Hamn AB.

Från och med idag tar DFDS och C.RO Ports över ansvaret för Älvsborg Ro/Ro och terminalens 280 anställda. Ett omfattande arbete för att planera framtiden sätter nu igång. De nya ägarna har meddelat att Magnus Schreiber (42) är utsedd att efterträda Thomas Nortoft från och med den 11 juni.  Ägarna tackar Thomas Nortoft för en mycket värdefull insats under den långa transaktionsperioden. Magnus Schreiber kommer närmast från en tjänst som seniorrådgivare på Electrolux.

Niels Smedegaard, koncernchef för DFDS, är tillsammans med representanter för C.RO Ports på plats i Göteborg idag för att närvara på ceremonin och träffa personalen i Älvsborg Ro/ro.

– Nu ser vi ägare fram emot att, tillsammans med medarbetarna och terminalens nya vd, skapa en stark och kundorienterad terminal här i Göteborg, säger Niels Smedegaard å DFDS och C.RO Ports vägnar.

För mer information, kontakta Cecilia Carlsson,  kommunikationsansvarig Göteborgs Hamn AB, tfn 031-731 22 45, eller Gert Jakobsen, kommunikationsavsarig DFDS, tfn +45 24 40 00 43.

På bilden från vänster till höger, Lars-Åke Skager, vice ordförande Göteborgs Hamn AB, Sven Hulterström. styrelseordförande Göteborgs Hamn AB, Niels Smedegaard, koncernchef DFDS samt Joost Rubens, General Counsel, C.RO Ports.

Fakta Göteborgs hamn:
Göteborg hamn är Nordens största hamn med 11 000 fartygsanlöp om året. En tredjedel av svensk utrikeshandel går via Göteborgs hamn och 60 procent av all containertrafik. Göteborgs hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa.  25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs hamn finns terminaler för olja, bilar, ro-ro, containrar och passagerare.

Göteborg hamn är Skandinaviens största hamn. Cirka 30% av svensk in- och utrikeshandel går via Göteborgs hamn och cirka 50% av all containertrafik. Göteborgs hamn är en fullservicehamn och en klimatsmart garant för näringslivets access till hela världen. Direkttrafik till viktiga marknader garanterar högeffektiva, hållbara och pålitliga transporter, dygnet runt, året runt. Fokus ligger på hållbarhet, innovation och digitalisering för att driva på utvecklingen av klimateffektiva godstransporter och anlöp. 25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en klimatneutral direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare. Hamnen sysselsätter 22 000 människor.