Illustration: Ola Ingvarsson

Sten A Olssons Kulturstipendium 2018

Stora svartvita målningar och enorma färgrika gobelänger. Göteborgs konstmuseum avslutar året med en kontrastrik utställning där två starka kvinnliga konstnärskap står i centrum: Annika Ekdahl och Gunnel Wåhlstrand. Välkommen till pressvisning torsdagen den 6 december 2018.

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur är en viktig aktör i Göteborgs kulturliv som ger en unik chans till nyproduktion och synlighet för konstnärer. Under de senaste tjugotvå åren har stiftelsen delat ut ett stort antal utbildningsstipendier till talangfulla personer som arbetar med konst, musik, teater, dans, litteratur, design och scenografi. Vidare har stiftelsen lämnat bidrag till många olika svenska forsknings- och kulturprojekt.

Sten A Olssons Kulturstipendium delas i år ut till sex kulturutövare som får 300 000 kr vardera som syftar till ytterligare stimulera till vidareutveckling. Den 8 december öppnar en utställning med konstnärerna Annika Ekdahl och Gunnel Wåhlstrand som är två av årets stipendiater. Som vanligt presenteras flera verk från respektive konstnär varav vissa är helt nyproducerade och har aldrig tidigare visats.

-Både Annika Ekdahl och Gunnel Wåhlstrand arbetar med långsamma och tekniskt krävande processer där detaljer och berättelser ges generöst utrymme. Oerhört få verk finns att tillgå, så vi är väldigt glada över att kunna presentera en utställning som rymmer både centrala arbeten och helt nya verk som visas för första gången, säger Johan Sjöström, intendent vid Göteborgs konstmuseum och curator för utställningen.

Annika Ekdahl (f 1955) utforskar bildens gränser med senmedeltida gobelängteknik. Hon skapar helt samtida bildvärldar i stora format och betraktaren bjuds in till mångskiktade landskap där myter och drömmar möter familjescener och personliga utsagor.

Gunnel Wåhlstrand (f 1974) är välkänd för sina svartvita tuschmålningar. Med långsam och noggrann teknik arbetar hon fram porträtt och landskap, inte sällan med utgångspunkt i det egna familjealbumet. Centralt i konstnärskapet är frågor om tid, minne och förlust.

Till utställningen produceras en rikt illustrerad katalog där samtliga stipendiater presenteras utifrån personliga möten med författaren som ger en unik inblick i respektive konstnärskap.

Motiveringarna lyder:

Textilkonstnären Annika Ekdahl

»I Annika Ekdahls gobelänger blir vävens handfasta materialitet en startbana för djärva bildmässiga språng mellan olika miljöer och erfarenheter. Scener från konstnärens eget liv med familj, arbete och resor smälter samman med motiv som hänvisar till myten och fantasin. Gränser görs osäkra och bilderna blir myllrande världar för oss att nyfiket träda in i. Trots det ofta mycket personliga innehållet och bildvävarnas monumentala anslag lämnar Annika Ekdahl alltid utrymme åt betraktaren – man känner sig inbjuden.

För sitt generösa bildskapande och sin storslagna förnyelse av gobelängen som medium tilldelas Annika Ekdahl stipendium för 2018 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.«

Konstnären Gunnel Wåhlstrand

»Gunnel Wåhlstrands målningar skapar revor i tiden, följer stigar in på okänd mark. Hon arbetar med tusch på papper i en ytterst tidskrävande och noggrann teknik, ofta med fotografiska förlagor. I stora format skapas möten mellan det ögonblickliga och långsamma rörelser mot avlägsna platser och minnen. Med lakonisk skärpa och lågmält existentiellt tonfall speglas vårt förhållande till tidens gång i de valörrika inre och yttre landskapen. Återkommande teman är minnets oåtkomlighet och upplevelsen att vara avskild från världen men ändå ingå i den.

Pressvisning
Välkommen till pressvisning torsdagen den 6 december kl 11.
Stenahallen, Göteborgs konstmuseum. Konstnärerna medverkar.

Vänligen anmäl ditt deltagande senast tisdagen den 4 december till
Helene Karlsson, 031-368 35 07, helene.karlsson@kultur.goteborg.se

Vernissage
Välkommen till vernissage lördagen den 8 december med invigning kl 14.
Utställningen invigs av Madeleine Olsson Eriksson, Stenastiftelsens ordförande.

Helene Karlsson, Kommunikatör
031-368 35 07, helene.karlsson@kultur.goteborg.se

Johan Sjöström, Intendent
031-368 35 08, johan.sjostrom@kultur.goteborg.se

Anna Hyltze, Tf Museichef
031-368 35 20, anna.hyltze@kultur.goteborg.se

Göteborgs konstmuseum har en av norra Europas främsta konstsamlingar. Denna sträcker sig från 1400-talet fram till idag med betydande verk inom både nordisk och internationell konst. Förutom samlingen erbjuder museet utställningar, familjeaktiviteter, föreläsningar, workshops och visningar. Här finns restaurang samt en välsorterad museibutik. Samlingen omfattar omkring 70 000 verk och museet har ca 250 000 besökare årligen.

Malin Opperud

Presskontakt Kommunikatör och presskontakt 031-368 35 28