De klassiska replikerna haglar och vår tids värderingar sätts under lupp i en annorlunda Fadren

När Andreas Boonstra tar sig an Strindbergs Fadren bjuds det på klassiska replikskiften, modern estetik och brännande diskussioner om papparollen:

– Fadren är ju en gammal pjäs men vi har uppgraderat den. Vem som verkligen är ett barns far har ju inte längre bara med biologi att göra.
För scenografi och kostym står Pontus Stenshäll. Premiär onsdag 9 mars på Nya Studion.

Andreas Boonstra kommer från moment:teater i Gubbängen utanför Stockholm. Där har han länge samarbetat med Pontus Stenshäll, som sedan i augusti är konstnärlig ledare för Göteborgs Stadsteater. De båda, som också tillhör grundarna av moment:teater, fick tillsammans Svenska Dagbladets Thaliapris 2008.

Fadren är ett av Strindbergs mest spelade dramer. Pjäsen om mannen som drivs till vansinne av tvivel på att han är far till sitt barn, hade premiär 1890 i Berlin. Fadren har senare regisserats av bland andra Ingmar Bergman och har blivit film i regi av Alf Sjöberg.

– Även i den här versionen haglar de klassiska replikerna samtidigt som vi sätter vår tids värderingar under lupp och diskuterar vad det egentligen innebär att vara förälder. Vi bjuder också på en lite annorlunda estetik, säger Andreas Boonstra.

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin
Läs mer här.

Fadren
Premiär 9 mars på Nya Studion