EN MODERN PJÄS OM VÅR TIDS STORA FRÅGA: HUR SKA VI FYLLA TOMHETEN I VÅRA LIV?

Pressmeddelande från Göteborgs Stadsteater:

EN MODERN PJÄS OM VÅR TIDS STORA FRÅGA: HUR SKA VI FYLLA TOMHETEN I VÅRA LIV?

Nu är det snart dags för höstens andra stora premiär på Göteborgs Stadsteaters Stora Scen. Park Aveny utspelar sig mot bakgrund av bokmässan i Göteborg. Om kärlek, otrohet, hat och Norman Mailer. En modern pjäs där dom stora frågorna trängs: Hur ska vi fylla tomheten i våra liv? Och vem har snyggast kavajer, Herman Lindqvist eller Peter Englund?

-En typisk Lucas Svensson pjäs! Det utmärkande är det starka och personliga språket och hans förmåga att gestalta komplexa människor med en uppfriskande distans. Komiskt och isande tragiskt. Det är som om man vänt kikaren åt fel håll, säger regissören Tobias Theorell.

För första gången regisserar Tobias Theorell för Göteborgs Stadsteater. Tobias har tidigare bland annat rosats för sina uppsättningar av Noréns Natten är dagens mor och Kaos är granne med Gud på Stockholms Stadsteater. Bland övriga produktioner märks bland andra Dostojevskijs Brott och Straff på Det Norske Teatret i Oslo, Tjechovs Körsbärsträdgården på Intiman i Malmö och Mordet på Marat av Peter Weiss på Stockholms Stadsteater. Tobias Theorell har även regisserat pjäsen De frusna på torget på Uppsala Stadsteater, skriven av just Lucas Svensson.

I rollen som förlagskvinna på uppgång och fall ser vi den guldbaggebelönade skådespelerskan Carina M Johansson, som förutom att hon kunnat ses på scenen i en rad uppsättningar även medverkat i TV-serierna Upp till kamp, Gynekologen i Askim (som nyligen belönades med Kristallen) mfl. I vinter är hon även aktuell i SVTs Stormen. Carina är mycket entusiastisk över att ha fått en sådan roll att sätta tänderna i.

-Ell är en mycket spännande kvinna att få spela. Hon går verkligen från noll till hundra i förfall. Från framgångsrik förlagskvinna till en riktig "nobody". Det är så sällan man som kvinna får chansen att ta plats på det här sättet. Det är oftast männen som får dom här rollerna annars, säger Carina M Johansson.

Vi vill även passa på att hälsa Allan Svensson välkommen till Göteborgs Stadsteater för första gången. Vi är vana att se honom som "Gustav" i Svensson Svensson men i höst är det som den lättsamma TV-producenten Martin, vi kommer att möta honom. En roll som ligger Allan varmt om hjärtat och som inte är helt olik honom själv.

-Jag är väldigt förtjust i min rollfigur faktiskt. Han är rak och rättfram och det tycker jag om. Sedan är han både okänslig och primitiv och har en hel del bristande insikt om hur han själv framstår. Men i det beteendet ligger en obetalbar komik! Visst har vi en del gemensamma drag. Precis som jag är han livsnjutare och allergisk mot allt intellektuellt koketteri. Sen är jag nog en mer lyssnande person än "Martin". Hoppas jag.

Lucas Svensson är sedan 2003 husdramatiker på Dramaten och har även varit verksam på Unga Klara, Unga Riks, Malmö Dramatiska teater mfl. Pjäsen Park Aveny är specialskriven för Göteborgs Stadsteater och ingår i teaterns satsning på nyskriven svensk dramatik. Att den utspelar sig just under bokmässan har sin förklaring, enligt Lucas Svensson.

-Bokmässan är en tummelplats för idéer om världen och hur vi lever våra liv, människor möts genom dem och stöts ifrån varandra genom dem. Pjäsens människor rör sig i en sorts litterär underworld, i utkanten av centrum, på väg in eller ut. Kärleken går hand i hand med sveket och döden slår överraskande till och världen vänds upp och ner.

I övriga roller ses bla Eric Ericson, Fredrik Evers, Mia Höglund-Melin och Mattias Nordkvist.

Önskar du göra intervju med regissör, ensemble eller någon annan ur det konstnärliga teamet kontakta:

Frida Hallberg
Pressansvarig Park Aveny
frida.hallberg@stadsteatern.goteborg.se

Marknadschef
ulrika.sonn@stadsteatern.goteborg.se

PARK AVENY Urpremiär fredag 10 oktober
Stora Scen

AV Lucas Svensson
REGI Tobias Theorell
MED Carina M Johansson, Allan Svensson, Eric Ericson, Fredrik Evers, Mia Höglund-Melin, Mattias Nordkvist, Jessica Lindfors, Mattias Åhlén.
SCENOGRAFI Sven Dahlberg
KOSTYM Behnaz Aram