Göteborg och samhällsomvandlingen i fokus i Om tyranni – premiär 7 december

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2018 09:34 CET

Om tyranni har premiär 7 december på Lilla Scen. Bild: Jonas Kündig.

Vad betyder en enskild människas val och handlingar för hur samhället i stort förändras och utvecklas? Det beror förstås på vem den enskilda människan är. Det beror också på i vilket samhälle hen lever. Och i vilken tid.Timothy Snyders uppmärksammade bok Om tyranni är utgångspunkten för regissör Carolina Frände, konstnärligt team och ensemble i en föreställning som startar i 60-talets Göteborg.

Kort efter det senaste amerikanska presidentvalet skrev historikern Timothy Snyder boken Om tyranni – tjugo lärdomar från det tjugonde århundradet. Här ger Snyder tydliga exempel på vad vi människor bör tänka på i en tid när demokratin svajar. Med inspiration från boken har föreställningen Om tyranni växt fram.

– Vi har valt att ställa Snyders text och intention i relation till platsen Göteborg, stadens historia, omvandlingen den genomgått från 60-talet, en omvandling som tar oss ända in i samtiden och sen vidare in i framtiden. Vi använder oss både av sånt som hände för ett tag sedan och sånt som nu är aktuellt i Göteborg som stad – stadsplanering, infrastruktur, exploatering – som påverkar alla som bor och lever i Göteborg. Vi berättar också om en del personer och projekt med stark koppling till och förankring i Göteborg. Och vi beskriver hur det som händer här på olika sätt är kopplat till större perspektiv i omvärlden, säger Carolina Frände.

Carolina Frände var från 2009 till och med november 2018 konstnärlig ledare for Kulturhuset Stadsteaterns scen i Skärholmen och har även verkat som konstnärlig ledare for Unga Riks/Riksteatern och som prorektor for Teaterhögskolan i Stockholm. Carolina Frände har regisserat ett 70-tal produktioner på teatrar runt om i Sverige. 2012 fick hon Svenska Dagbladets Thaliapris och 2013 Stockholms stads hederspris i kategorin scenkonst.

På Göteborgs Stadsteater har Carolina Frände bland annat regisserat de uppmärksammade föreställningarna CRIME SCENES: och Ingenbarnsland.

För mer information om Om tyranni, se här
För pressbilder (publiceras i början av vecka 49), se här.

Om tyranni
Premiär 7 december på Lilla Scen
Av: Carolina Frände, konstnärligt team och ensemble
Inspirerad av Timothy Snyders bok Om tyranni – tjugo lärdomar från det tjugonde århundradet