Regissören Andrés Lima om Affären Danton:  – det är viktigt att prata om rädslan och terrorn

Regissören Andrés Lima om Affären Danton: – det är viktigt att prata om rädslan och terrorn

När Affären Danton sätts upp på Göteborgs Stadsteaters Stora Scen i december håller den spanske regissören Andrés Lima i taktpinnen.
– Jag är väldigt förtjust i den franska revolutionen, både i det historiska och i det teatrala. På teatern kan vi dessutom leka med tid och rum så att vi kan klä revolutionen som om vi vore i Europa 2012, säger Andrés Lima.

Affären Danton är Göteborgs Stadsteaters stora satsning i höst och i vinter med 19 personer på scen och ett internationellt konstnärligt team. Premiären är den 14 december.

Stanislawa Przybyszewskas pjäs handlar om maktkampen mellan Danton (Kjell Wilhelmsen) och Robespierre (Richard Turpin). Tiden är 1794, det är inbördeskrig, hungersnöd och tiotusentals människor avrättas. Terrorn är alltid närvarande.
– Jag har följt Przybyszewskas idéer och skapat ett slags teatral dokumentär. Revolutionen var början på den moderna demokratin, det hände så mycket för så många människor under så kort tid. Jag vill att de som ser föreställningen ska förstå just detta.

Publiken får från salongen följa maktkampen på Stora Scen, klädd i Alex Tarragüel Rubios scenografi.
– Affären Danton handlar både om 1794 och om Europa 2012. Vi måste våga prata om rädslan och terrorn även i vår moderna demokrati, som styrs av den globala ekonomin.

Presskontakt, Affären Danton
ann.waldeborn@stadsteatern.goteborg.se

Marknadschef, Göteborgs Stadsteater
Tel 031- 708 7011

Andrés Lima är en välrenommerad, prisbelönt regissör och uppskattad skådespelare inom teater och film. Han började som skådespelare i de fria grupperna i Spanien men blev tidigt intresserad av regi.
– Det är samma impulser som driver en oavsett om man är författare, dramatiker, skådespelare eller regissör. Det är lusten att berätta en historia, säger Andrés Lima, som också leder den egna teatergruppen Animalario i Madrid. 2009 regisserade Andrés Lima med stor framgång pjäsen Blackbird på Nya Studion på Göteborgs Stadsteater.

Affären Danton skrevs av den polska författarinnan och dramatikern Stanislawa Przybyszewska. Hon var djupt fascinerad av den franska revolutionen och skrev nästan enbart om den. Robespierre var hennes stora förebild. Affären Danton sätts nu upp för första gången i Sverige efter Suzanne Ostens hyllade uppsättning på 1980-talet. För regin står den spanske stjärnregissören Andrés Lima, som tidigare bland annat regisserat Blackbird på Nya Studion på Göteborgs Stadsteater.