Spår (av Antigone) på Göteborgs Stadsteater – om makt, våld och kön av Christina Ouzounidis

Med den språkliga virtuosen Christina Ouzounidis specialskrivna text ringar Göteborgs Stadsteater in makt, våld och kön i pjäsen Spår (av Antigone).

– Texten är det mest komplexa och intressanta som skrivits om samhällsstrukturer, på mycket mycket länge. Som dramatik är Spår (av Antigone) modern, djärv och eggar både intellekt och känslor, säger regissören Pontus Stenshäll.

Spår (av Antigone) har urpremiär på Nya Studion fredagen den 13 februari.

Det är det grekiska dramat om Antigone som ligger till grund för en berättelse som är placerad i nutid och i svensk förortsidyll. Pjäsens flicka i villaområdet är beredd på ett övergrepp. Någonting hemskt är alltid på väg att hända, och hon anpassar sig efter det. Hon är präglad av allt hon möter och utsätts för.

– Ouzounidis, som är en prisad dramatiker och regissör, låter ett antal röster tala till oss bortom tid och rum. Hon blottlägger de strukturer i det västerländska samhället som tas för givna och får oss att se att kvinnans situation idag endast är spår av Antigones grymma öde, säger dramaturgen Joel Nordström.

Oidipus dotter Antigone gjorde enligt myten uppror mot kung Kreons patriarkat genom att begrava sin bror. Och som straff begravdes hon själv levande i en grotta. Antigonegestalten har i den politiska filosofin ofta använts som en feministisk förebild.

Pontus Stenshäll är skådespelare, regissör och konstnärlig ledare för konstnärskollektivet moment:teater i Gubbängen i Stockholm. Han är känd för att vända, vrida och överraska med sina klassikertolkningar. Senast hyllades han för sin uppsättning av Hamlet på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Stenshäll fick Thaliapriset 2008 tillsammans med kollegan Andreas Boonstra.

Christina Ouzounidis är prisad dramatiker och regissör och en av de drivande bakom konstnärskollektivet Teatr Weimar i Malmö. Våren 2014 var hon aktuell med Fåglar på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Hon är också handledare på dramatikerutbildningen vid Teaterhögskolan i Malmö, där hon har en doktorandtjänst. Christina Ouzounidis fick Expressens teaterpris 2010.

Spår (av Antigone)
Premiär på Nya Studion 13 februari
Av: Christina Ouzounidis
Regi: Pontus Stenshäll

Med: Marie Delleskog, Peter Hildén, Mia Höglund-Melin, Elisa Makarevitch, David Rangborg
Scenografi: Jenny Ljungberg, Johan Bergman
Kostym: Jenny Ljungberg
Ljus: Johan Bergman
Ljud: Jonathan Assarsson
Musik: Simon Steensland
Mask: Sigrid Nathorst-Windahl
Dramaturg: Joel Nordström

För mer information, fördjupning och lästips, klicka här.

Presskontakt, Göteborgs Stadsteater
ann.waldeborn@stadsteatern.goteborg.se