Nyhet -

Kärlekssångernas drottning Göksel, Emel Mathlouthi, Elda, Stewart Sukuma, Groupa och Lena Willemark samt Plavi Orkestar till Göteborg

Utan att överdriva - Världen i Konserthuset!

Det blir musikaliskt sväng från Mozambique, Sverige, Slovenien, Brasilien, Tunisien, Turkiet och Bosnien i Göteborgs Konserthus framöver. Tre av de färgsprakande konserterna ingår i Planetafestivalen 4-6 november och tre i Decemberfestivalen 15-18 december.

STEWART SUKUMA & BANDA NKHUVU 4 NOVEMBER KL 19

Med sitt oemotståndliga funksväng och afrikanska driv har Stewart Sukuma & Banda Nkhuvu från Mozambique blivit en garant för härlig musikglädje i stora delar av världen. En stark akt med förföriska rytmer och medryckande sång som får publiken med på noterna från första stund.

GROUPA & LENA WILLEMARK 5 NOVEMBER KL 19

Sångerskan och violinisten från Älvdalen förenas med spelmännen i Groupa. Lena Willemark, Mats Edén, Jonas Simonsson & Co har spridit spelglädje från svenska spelmanskretsar till prestigefyllda konserthus och festivaler på flera kontinenter i många år. Nu kan de upplevas på nytt i senaste upplagan med sång och musik det är svårt att sitta stilla till.

ELDA & EMEL MATHLOUTHI 6 NOVEMBER KL 20

Trion Elda med den svenska sångerskan Emilia Mårtensson, slovenska dragspelaren Janez Dovc och brasilianska slagverkaren Adriano Adewale använder sig både av traditionella instrument från sina hemländer samt elektronik. Deras fascinerande musik står med en fot i traditionen och den andra stadigt i framtiden.

Emel Mathlouthi från Tunisienär en kraftfull sångerska med ett lika kraftfullt budskap. Hennes låt Kelmti Horra (Mitt ord är fritt) blev en kampsång för Jasminrevolutionen och den egyptiska revolutionen 2011. Den sjöng hon också i samband med utdelningen av Nobels Fredspris 2015. Hon har turnerat i 40 länder med sin unika blandning av nordafrikanska rytmer och moderna elektroniska beats.

GÖKSEL 15 DECEMBER KL 19

I hemlandet Turkiet kallas Göksel för de smärtsamma kärlekssångernas drottning. Till journalister brukar Göksel förklara att hon bara sjunger om sitt liv. Att hjärtat är hennes vägvisare och kärleken hennes drog är tydligt i hennes låttexter.

PLAVI ORKESTAR 18 DECEMBER KL 19

Här kommer den bosniska folkrockens kungar. I forna Jugoslavien var Sarajevo centrum för den jugoslaviska rockmusiken och i denna kulturstad bildades Plavi Orkestar (Den blå orkestern) 1983. Åtta album, 3500 konserter och 33 år senare fyller kult-förklarade Plavi Orkestar arenor och ger publiken oförglömliga konserter.

Vid Decemberfestivalen framträder också Kiosk, den iranska undergroundscenens rockpionjärer, på Stora Teatern (18 dec).

För mer information, kontakta:

Stefan Nävermyr, redaktör, 031-726 53 45stefan@gso.se