Christoph Eschenbachs premiär som förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker med Sofie Asplund och Peter Mattei

Denna vecka leder Christoph Eschenbach Göteborgs Symfoniker i Brahms gripande Ein deutsches Requiem med svenska sångstjärnorna Sofie Asplund och Peter Mattei som solister. Det är Eschenbachs första konserter som orkesterns förste gästdirigent, en titel han delar med Barbara Hannigan tre säsonger framöver.

Brahms Requiem har en särskild betydelse för Christoph Eschenbach:

- När jag var nio år tog min fostermamma med mig på en repetition med den lokala kyrkokören och orkestern som skulle framföra Ein deutsches Requiem av Brahms. Jag minns hur fascinerad jag var av de färgrika klangerna och den mäktiga kören när de sjöng Den alles Fleisch, es ist wie Gras. Det är inte ofta ett barn rörs till tårar inför musik men jag grät när sopranen sjöng ”Jag vill trösta er, som en mor tröstar sitt barn”. Senare, när min fostermor dog, valde jag detta stycke till begravningen.

Denna säsong kommer Christoph Eschenbach också att dirigera Sjostakovitjs enorma åttonde symfoni och Mozarts fagottkonsert med Symfonikernas solofagottist Ole Kristian Dahl (5-6 december).

Solister är ännu två svenska sångfenomen på den internationella scenen: erfarne Peter Mattei som regelbundet gästar världens ledande operahus som Metropolitan och Nationaloperan i Paris samt unga Sofie Asplund som efter succéer på GöteborgsOperan och Kungliga Operan även turnerat framgångsrikt i Europa.

79-årige Christoph Eschenbach är en av vår tids mest respekterade och eftersökta dirigenter. Han har varit chefdirigent för Tonhalleorkestern i Zürich, Houston Symphony Orchestra, NDR-orkestern i Hamburg, Orchestre de Paris, Philadelphia Orchestra och National Orchestra of Washington. Som operadirigent har han lett uppsättningar vid Houston Opera, Covent Garden, Bayreuthfestivalen, Mariinskijteatern, Bastiljoperan och Metropolitan.

Göteborgs Konserthus fredag 18 okt kl 18 & lördag 19 okt kl 15

Brahms Ein deutsches Requiem

Göteborgs Symfoniska Kör

Christoph Eschenbach dirigent

Sofie Asplund sopran

Peter Mattei baryton

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB, GP, Cobham & Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.