Göteborgs Symfoniker, foto Ola Kjelbye.

Dela Nationaldagskonserten med Göteborgs Symfoniker, Tomas von Brömssen och hela världen

Sedan 1984 har göteborgare sett fram emot och besökt Slottskogskonserten med Göteborgs Symfoniker. En härlig tradition där man i sällskap med familj och vänner kopplat av och njutit av musiken och picknickkorgen i det gröna.

I år är det inte möjligt att genomföra konserten 6 juni på plats - men den blir av ändå. Det blir en inspelad specialkonsert med chefdirigenten Santtu-Matias Rouvali där målet är att återskapa den sköna sommarstämningen. Vackra bilder från Konserthuset men också välkända vyer och frodig natur som inbjudande inramning. Ciceron är Tomas von Brömssen, skådespelaren och komikern som på många sätt förkroppsligar den typiske göteborgaren. Har vi tur kanske han spelar också. Sten Cranner är vd och konstnärlig chef för Göteborgs Symfoniker:

- Vi brukar ha omkring 20 000 besökare i Slottsskogen och vi skulle älska att få återse dem i publiken på GSOplay också. Vi är glada att kunna upprätthålla traditionen och att vi denna gång också kan bjuda in alla som sitter isolerade. Känslan att man i samma ögonblick delar en upplevelse med många andra i Göteborg, Sverige och världen är underbar.

Så den 6 juni kl 14 det är bara att duka upp med kyckling och bröd och något gott att dricka i trädgården eller favoritfåtöljen. Konserten kan ses på gsoplay.se och via vår app i mobilen.

Vid konserten medverkar också Göteborgs Symfonikers Vokalensemble liksom två solister: orkesterns förste konsertmästare Sara Trobäck, violin, och klarinettisten Tekla Nilsson, vinnare av Polstjärnepriset 2019. På programmet står orkestermusik av Stenhammar, Sibelius, Grieg, Mozart, Lehár, Beethoven och Mozart. Samt körmusik, bleckblåsmusik och folkmusik.

6 juni kl 14 på gsoplay.se och via app

Santtu-Matias Rouvali dirigent

Sara Trobäck violin

Tekla Nilsson klarinett

Göteborgs Symfonikers Vokalensemble

Alexander Einarsson kormästare

Thomas von Brömssen ciceron

Mats Kjelbye regissör

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB, GP, Cobham & Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.