Efter succéer i Roskilde och på Way Out West kommer ökenbluesbandet Tinariwen nu till Göteborgs Konserthus

Det Grammy-belönade ökenbluesbandet från Mali landar i Göteborg med sitt nionde album Amadjar i bagaget – utsett till ”Global Album of the Month” av The Guardian. Söndag den 3 november spelar Tinariwen i Göteborgs Konserthus.

Tinariwen är i högsta grad ett världsband, de har de senaste åren turnerat i Europa, Asien, Australien och Nordamerika. I Norden har de förtrollat publiken på Way Out West och i Roskilde med musik som sveper fram som en ökenbris i deras musikaliska, nomadiska universum. Faktum är att den senaste skivan spelades in vid lägereldarna under bar himmel när Tinariwen var på resande fot i Mauretaniens öken. Ett franskt inspelningsteam fångade de laddade ögonblicken i en campingbil med studioutrustning. ”Det är nästan så att man hör en sandtyngd ökenbris svepa mellan mikrofonerna”, skriver The Guardian. ”Livekänslan är högst närvarande när bandmedlemmarna stilla talar om musiken”, skriver Uncut.

Vid göteborgsbesöket leds bandet av grundaren, gitarristen och sångaren Ibrahim Ag Alhabib vars far var rebell och dödades av Mali-regimen 1963. Ibrahim Ag Alhabib och flera av bandmedlemmarna har själv varit verksamma i den rebellrörelse som strävar efter tuaregernas självständighet. Tinariwen bildades i ett flyktingläger i Libyen i slutet av 1970-talet men återvände till norra Mali när striderna upphört.

Sedan dess har bandets karriär kantats av framgångar. Förutom sin egna plattor har gruppen också samarbetat med artister som Bono, Robert Plant och Carlos Santana. Musik man inte kan sitta still till, eller som Göteborgs-Posten beskriver det: ”Musik invirad i ett oemotståndligt, indigofärgat paket av nomadisk, rebellisk rock’n roll med suggestivt monotona rytmer, djupblå melodier och sånger som andas djup saknad men också positiv ilska och energi.”

Tinariwen, Göteborgs Konserthus den 3 nov kl 18

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB, GP, Cobham & Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.