Fira julen med Bach!

Det blir mäktiga konserter när Göteborgs Symfoniker, Göteborgs Symfoniska Kör och sångsolister under ledning av Andreas Spering framför Bachs Juloratorium komplett vid två konserter 12 och 13 december. Första konserten är redan utsåld men i den andra får vi i Bachs musikaliska berättelse följa de tre vise männen och deras hyllning till Jesus med guld, rökelse och myrra.

Andreas Spering hör till de ledande företrädarna för den tidstrogna rörelsen och han har med sig ett team av europeiska sångsolister på toppnivå. Tillsammans med Göteborgs Symfoniker och Göteborgs Symfoniska Kör framför de nu för första gången på 66 år Juloratoriet komplett i Göteborgs Konserthus.

Bach komponerade ursprungligen det väldiga oratoriet i Leipzig där han var verksam som kyrkomusiker. Uruppförandet skedde vid jul och nyår 1735. Vid den andra konserten ges del 4-6 av Juloratoriet, tre kantater som skildrar hur Jesus fick sitt namn och de tre vise männens äventyrliga resa till Betlehem med sina gåvor. Musikaliskt bjuds det på vackra arior och mäktiga körer med de storslagna styrkorna.

Göteborgs Konserthus

Bach Juloratoriet del 1-3 torsdag 12 december kl 19.30  UTSÅLT!

Bach Juloratoriet del 4-6 fredag 13 december kl 18

Göteborgs Symfoniska Kör

Andreas Spering dirigent

Sophie Karthäuser sopran

Sophie Rennert alt

Hugo Hymas tenor

Manuel Walser bas

För mer information, kontakta:

Stefan Nävermyr, redaktör

stefan@gso.se 031-726 53 45

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB, GP, Cobham & Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.