Side by Side by El Sistema, konsert i Scandinavium under det stora musiklägret.

Internationellt musikläger öppnar starkt – högre deltagartryck än någonsin!

Nu är det fritt fram att anmäla sig till musiklägret Side by Side by El Sistema. I alla fall ett litet tag till. Göteborgs stora musikläger öppnade för anmälan 3 februari och redan första dagen hade över 1000 personer anmält sig. I anmälningslistan finns länder som Indien och Italien representerade såväl som många svenska kulturskolor och det framgångsrika integrationsprojektet Dream Orchestra.

Side by Side by El Sistema är ett internationellt musikläger som hålls i juni varje år. Sommarlägret organiseras sedan 2014 av Göteborgs Symfoniker och är en viktig del av firandet inför Göteborgs 400-årsjubileum. Årets läger hålls 13-17 juni och är öppet för alla barn och ungdomar som älskar att sjunga i kör och spela i orkester.

Under lägret får deltagarna träffa spännande dirigenter, musiker och pedagoger som leder inspirerande workshops och repetitioner. I slutet av lägret hålls sedan flera konserter sida vid sida med musiker ur Göteborgs Symfoniker och Göteborgs Symfonikers Vokalensemble. Konserter som är populära både bland deltagarna och allmänheten.

Skapar gemenskap

Lägret är uppdelat i flera musikaliska spår anpassade efter deltagarnas förutsättningar och intressen. Repertoaren är bred och inkluderar allt från filmmusik till visor och klassiska stycken från kända kompositörer som Bach och Prokofjev. Deltagarna får dessutom både möjlighet att utvecklas musikaliskt och samtidigt träffa nya vänner från olika länder, städer och bakgrund.

– Side by Side är en möjlighet att få vara med och dela saker med varandra. Med musik kan man kommunicera utan språkproblem, säger musikpedagogen Yefren Carrero från Tutti Passeurs d’Arts, i en intervju under lägret 2019.

Yefren Carrero hade med sig en grupp med barn från socialt utsatta områden i Frankrike och berättar hur stort det var för deltagarna att få möjlighet att spela med professionella musiker från Göteborgs Symfoniker. Och hur stor skillnad det gör att få vara med i ett meningsfullt sammanhang.

– Man kan verkligen förändra världen med hjälp av musik. Det är fantastiskt att se hur vi producerar inte bara bra musiker utan bra människor, människor som kommer förändra mänskligheten, berättar Yefren.

Främjar integration

Även bland nysvenska deltagare bidrar lägret till känslan av gemenskap. El Sistema Sweden Dream Orchestra startades 2016 av El Sistemas konstnärlige ledare Ron Davis Alvarez med en handfull unga pojkar från ett flyktingboende söder om Göteborg. Orkestern består av drygt 60 barn och unga, de flesta ensamkommande från Afghanistan, Syrien, Iran, Eritrea och Albanien.

– Att vara med på Side by Side ger en fantastisk möjlighet att träffa studenter från de svenska kulturskolorna såväl som unga musiker från många andra platser och länder. Att få dela vår passion och glädje för musiken tillsammans med så många andra barn, och få privilegiet och äran att spela med Göteborgs Symfoniorkester är helt fantastiskt. Det ger så mycket lycka och motivation, säger Ron Davis Alvarez.

Det var på Side by Side som Dream Orchestra hade sitt första framträdande. Lägret har sedan dess blivit ett årligt återkommande event för orkestern och Ron berättar hur roligt det är för barnen att få vara med i ett sammanhang där de får känna sig helt integrerade.

– De får både utvecklas musikaliskt, men också träffa nya vänner. Side by Side öppnar en värld av hopp för barnen i Dream Orchestra där de genom att lyssna på varandra, spela och stämma sina instrument tillsammans, kan börja drömma om en bättre framtid, berättar Ron.

Anmälan till Side by Side 2020 är öppen fram till 3 april, liksom ansökan till spåren för äldre deltagare. Totalt är det 1650 antagna så här långt till lägret och över 400 personer står på väntelista, men det finns fortfarande platser kvar beroende på vilket instrument man spelar.

Filmer från Side by Side 2019:

Information om lägret samt för ansökan/anmälan:

www.sidebysidegoteborg.se (SE)www.sidebysidegoteborg.com (EN)

Årets konserter:

Sociala medier:

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB, GP, Cobham & Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.