James Farm och Aziza med jazzstjärnorna Joshua Redman och Dave Holland på Göteborgs Konserthus

Jazzserien Nefertiti på Konserthuset presenterar säsongen 2018-2019 internationella storheter och nordiska profiler som Kathrine Windfeld och Helge Lien. Det blir allt från kammarjazz och storband till kvartettsväng med afrikansk touch.

Under våren kommer vi varje vecka att lyfta fram höjdpunkter ur den kommande säsongens fina uppbåd av artister, konserter och evenemang i Göteborgs Konserthus 2018-2019.

Den här gången är det dags för serien Nefertiti på Konserthuset, ett mångårigt samarbete med jazzklubben Nefertiti som i höst fyller 40 år!

1 okt - JAMES FARM MED JOSHUA REDMAN

Den här kvartetten har hyllats av kritikerna sedan debutspelningen på Montreal Jazz Festival 2009 och spelar för utsålda hus världen över. James Farm drivs av övertygelsen om att kollektivet besitter en styrka som sträcker sig långt över den enskildas prestation. Var för sig är dom sin tids stora jazzstjärnor.

Joshua Redman, saxofon • Aaron Parks, piano • Matt Pennman, bas • Eric Harland, trummor

19 nov – AZIZA

En supergrupp, ett artistiskt muskelknippe, av högsta klass. Men vad kan man annars förvänta sig av en sådan kombination musiker? De levererar originalmusik på ett alldeles sublimt vis med nyanser av post-bop, elektronisk fusion och afrikansk musik.

Dave Holland, bas • Chris Potter, saxofon • Lionel Loueke, gitarr • Eric Harland, trummor

4 mars - KATHRINE WINDFELD BIG BAND Pianisten och kompositören Kathrine Windfeld är en av de mest spännande nykomlingarna på den skandinaviska jazzscenen just nu. 2014 skapade hon sitt ”dream team” på 15 skickliga musiker från Danmark, Norge, Sverige och Polen. Sedan dess har lovorden haglat över Kathrine och hennes Grammy-belönade superhippa storband.

29 apr - HELGE LIEN TRIO Det har sagts att Helge Lien Trio har en alldeles speciell förmåga att trollbinda sin publik. Med sin kammarjazz har de spelat sig rakt in i hjärtana på en lyssnarskara som konstant ökar i antal. Trion har givit ut nio internationella album och turnerat i Asien, Amerika, Sydkorea och Europa. En pianotrio i världsklass!

Helge Lien, piano • Mats Eilertsen, bas • Per Oddvar Johansen, trummor

Abonnemang säsong 2018-2019 finns till försäljning nu.

För mer information och bilder, kontakta:

Stefan Nävermyr, redaktör, 031-726 53 45stefan@gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB & GP.