Messiaen 100 år - firas med ovanligt spökinstrument

I år skulle den franske kompositören Olivier Messiaen ha fyllt 100 år och den här veckan är det stort Messiaen-firande på Göteborgs Konserthus. Med på scenen är ett sällsynt elektroniskt instrument från 20-talet.

Instrumentet som det handlar om uppfanns 1928, heter ondes martenot, och har en slags spöklik mänsklig klang som gjort det till en favorit i skräckfilms- och science fictionmusik.

Kompositören Olivier Messiaen var väldigt förtjust i klangen hos ondes martenot och skrev många verk för instrumentet. Det mest kända är Turangalîlasymfonin, som Göteborgs Symfoniker nu framför tillsammans med solisten Cynthia Millar. Hon är en av få musiker som behärskar instrumentet i dag.

På senare år har även det hyllade brittiska bandet Radiohead lyft fram ondes martenot genom att använda det på sina skivor.

Olivier Messiaen räknas som en av de viktigaste och mest inflytelserika europeiska kompositörerna under 1900-talet. Han inspirerades främst av sin starka religiösa tro, men även av indisk musik och titeln Turangalîla är hämtad från sanskrit.

Efter att Turangalîlasymfoni har framförts i konserthuset fortsätter publiken till Vasakyrkan. Där blir det ännu mer Messiaen i form av en kammarkonsert, Kvartett för tidens ände.

Engelsmannen Peter Donohoe är både pianosolist på Turangalîlasymfonin och spelar i kvartetten. Han har ett alldeles speciellt förhållande till Messiaen. Han studerade för pianovirtuosen Yvonne Loriod, som var Messiaens andra hustru.

Solisterna Cynthia Millar och Peter Donohoe finns tillgängliga för intervjuer under tisdagen och onsdagen. Cynthia Millar ger även gärna en demonstration av hur hennes instrument ondes martenot fungerar.

Messiaen - Turangalîlasymfonin

Solister: Cynthia Millar - ondes martenot, Peter Donohoe - piano

Dirigent: Gustavo Dudamel

Late Night Concerts i Vasakyrkan

Messiaen - Kvartett för tidens ände

Per Enoksson - violin

Claes Gunnarsson - cello

Urban Claesson - klarinett

Peter Donohoe - piano

Torsdag 25 september kl 19.30

Fredag 26 september kl 18.00

Efter konserterna i konserthuset går publiken vidare till Vasakyrkan.

För mer information, kontakta:

Anna Flytström, vik. redaktör & pressinformatör

E-post: anna@gso.se