Nypremiär: Fritz Langs kultfilm Metropolis

Upplev en av filmhistoriens verkliga klassiker i jätteformat med Gottfried Huppertz originalmusik framförd live av Göteborgs Symfoniker. Fritz Langs kultförklarade science fiction-film från 1927 är en milstolpe som influerat Star Wars, Bladerunner, Madonna, Kraftwerk och Queen. Visas i Scandinavium den 29 januari kl 20.

Se trailern här: https://www.youtube.com/watch?v=xFNvN_JBbn0

Sverigepremiär för den återupptäckta versionen med flera tillagda scener och livemusik med symfoniorkester.

Världens på sin tid (1927) dyraste film. Produktionskostnad: fem miljoner riksmark.

Banbrytande specialeffekter som skildrar framtidsvärlden år 2026.

Enormt påkostad scenografi i art deco och funktionalism.

Stans största filmduk: 22 m bred i stans största biosalong med 4000 platser.

Endast en visning fredag den 29 januari kl 20.

Inspiration för Madonna och många fler

Metropolis från 1927 är en riktig höjdpunkt bland stumfilmsepokens science fiction-filmer. Den har också influerat en mängd senare filmer: Blade Runner, Star Wars och Matrix till exempel. Staden Metropolis är också en föregångare till stadsmiljön i filmer som Det femte elementet och Star Wars: Episod II.

Många musiker har påverkats av filmen Metropolis, däribland elektrobandet Kraftwerk. Deras legendariska album Die Mensch-Maschine refererar till robotkvinnan i Metropolis och skivan har också en låt med samma namn som filmen. Ralf Hütter, grundare av bandet, har sagt att ”The Man Machine” beskriver själva essensen av bandet – den perfekta harmonin mellan människa och maskin. Rockgruppen Queen gjorde sin egen kortversion av Metropolis i videon till Radio Ga Ga och Madonna i Express Yourself. Den metalliska roboten i filmen har inspirerat scenkostymer för artister som Lady Gaga, Beyoncé och Kylie Minogue. Också fotografer, modeskapare och arkitekter använder den klassiska filmen som inspirationskälla.

Sekundprecision

Vid visningen leds Göteborgs Symfoniker av Frank Strobel som är en av Europas främsta filmmusikdirigenter. Framförandet med monitor och clicktrack kräver sekundprecision för att filmupplevelsen ska bli den bästa. För Frank Strobel är Metropolis en viktig och banbrytande film:

- Filmen är anfader till en lång rad science fiction-filmer och utopiska filmskildringar och påverkade många regissörer, tänk på Ridley Scott och Bladerunner. Men också författare, arkitekter, konstnärer och popartister som Madonna.

Legendariska Metropolis är ständigt aktuell. Ovan jord härskar en man utan hjärta i det futuristiska paradiset Metropolis. En tyrann som skapat den värld där de lägst stående tvingas leva och slava i underjorden. När härskarens son Freder förälskar sig i underjordsaktivisten Maria blir en grym uppgörelse mellan de båda världarna oundviklig.

Komplett version

Musiken spelar en avgörande roll i den kompletta version av filmen som kommer att visas i Scandinavium. 2008 hittade man en gammal originalkopia i Buenos Aires. Fyndet ledde till ett restaureringsprojekt där de två tidigare versionerna (från 1988 och 2001) kunde kompletteras med scener man tidigare trodde gått förlorade och 2010 premiärvisades den återställda versionen. Den storslagna och kongeniala musiken av Gottfried Huppertz har en dramatisk funktion som stärker filmens unika, suggestiva element och även ger en tidstypisk stämning till de mer lättsamma scenerna.

Föreställningen är ett samarbete mellan Göteborgs Symfoniker, Göteborg Film Festival, Got Event och Göteborg & Co.

För mer information och bilder, kontakta:

Stefan Nävermyr, redaktör, 031-726 53 45stefan@gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med hösten 2013 är amerikanske Kent Nagano konstnärlig rådgivare och förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB, GP & SKF.