Nytt rekord för Göteborgs digitala konserthus

När konserthuset är stängt för publik så hittar fler än någonsin till Göteborgs Symfoniker via streamingtjänsten GSOplay. I mars-april har närmare 300 000 tittare tagit del av någon av Göteborgs Symfonikers konserter på nätet. Sedan huset stängdes för publik har orkestern utvecklat nya digitala konsertformer och nu slås dörrarna upp till livesändningar där en större orkester möter publiken.

- Vi har använt utmaningarna kring corona-restriktionerna och hittat nya former för att skapa innehåll. Nu kan vi äntligen bjuda publiken på ett antal live-konserter och mötas i stunden igen, säger Göteborgs Symfonikers vd och konstnärlige chef Sten Cranner.

Även om publiken inte kan komma till Konserthuset, så bjuder Göteborgs Symfoniker in till sex kvällar av nära möten. Med start i morgon onsdag sänder GSOplay live från Stora salen till alla som längtar efter levande musik.

Först ut är den svenske stjärnpianisten Roland Pöntinen som spelar två av Mozarts finaste pianokonserter, nr 20 och nr 21, ”Elvira Madigan”.

- Vi värmer upp med två konserter från vårt ordinarie säsongsprogram och är väldigt glada över att kunna erbjuda dessa pianokonserter till vår trogna publik och alla andra som kanske sitter i karantän och har begränsad kontakt med omvärlden, säger Sten Cranner.

Efter Roland Pöntinens två konserter med Göteborgs Symfoniker den 22 och 23 april väntar fyra konserter i maj. I den första hörs Antonin Dvoráks vackra serenader för stråkar och blåsare. Som säsongsavslutning i maj är Symfonikernas chefdirigent Santtu-Matias Rouvali tillbaka med tre exklusiva program speciellt framtagna för tillfället. Som extra bonus ramas konserterna in av intervjuer och studiosamtal ledda av Andreas Lindahl, orkesterchef och musikjournalist.

- Konserterna är vårt tack till publiken för att de varit med oss, om än på distans, under den här tiden. Santtu-Matias Rouvali ser verkligen fram emot att möta både orkestern och publiken igen. Det blir varierade program med allt från klassiker som Lars-Erik Larssons vårliga Pastoralsvit till symfonier av Schubert, verk av Fanny Mendelssohn Hensel, Beethoven och Coplands ”Fanfare for the Common Man”.

Fredag den 15 maj kl 18 avslutas den digitala säsongen med Göteborgs Symfonikers egen fanfar ut i verkligheten och en signal om att gemenskap i svåra tider, liksom musiken, inte känner några gränser. Konserten tillägnas alla de som drabbats och de som kämpar.

Samtliga konserter på GSOplay är gratis och kan ses via app och på gsoplay.se.

KONSERTPROGRAM

Barber Adagio för stråkar

Beethoven Symfoni nr 8

GSOplay

Göteborgs Symfonikers digitala konserthus GSOplay har under de senaste åtta åren etablerat sig som en av världens främsta streamingtjänster för klassisk musik. Den senaste månaden har antalet besök per vecka på GSOplay ökat från ca 170 000 till närmare 300 000. Varje tisdag och fredag har utbudet fyllts på med nytt innehåll, bland annat i det helt nya formatet GSOplay Sessions där publiken kommer riktigt nära artister och ensembler.

Publiktrycket var stort när Göteborgs Symfonikers dåvarande chefsdirigent Gustavo Dudamel skulle ha sin avskedskonsert 2012. Många som köat för en biljett blev utan. Då föddes idén att digitalisera orkesterns konserter. 2,2 miljoner kronor från Stena finansierade installation av kameror och kontrollrum och Göteborgs Konsterhus blev den första svenska kulturinstitutionen som digitaliserades. Premiärsändningen bjöd på Gustavo Dudamels avskedskonsert.

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB, GP, Cobham & Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.