Offstage: Chilla och dansa tango med Göteborgs Symfoniker!

Offstage bjuder på vackert barhäng till klassisk livemusik av eldsjälar ur Symfonikerkollektivet. Säsongens första Offstage den 28 september kl 20 är ett myller av överraskningar, rysningar och upptäckarglädje. Fri entré!

Ca kl 20.30 Bartók Remixed

Först ut är de norska ljudkonstnärerna Rakel Nystabakk och Eirik Ask som remixar Bartóks Musik för stråkar, slagverk och celesta som Symfonikerna spelat tidigare under kvällen! Med samplingar, synthar och keyboards improviserar de fram en ny och helt egen tolkning av originalverket. Med erfarenhet från elektronik- och jazzmusiken skapar de hypnotisk musik som spänner från det lugna och meditativa till det suggestiva och rytmiska. Deras inslag inleder också årets GAS-festival.

Ca kl 21.15 Symfonikerna i surround

Efter detta halvtimmeslånga musikaliska rus dyker en handfull musiker oväntat upp för att i följd presentera Symfonikerna i surround, en musikalisk upplevelse i det tredimensionella rummet som i korta passager bjuder på en tidsresa från medeltiden till våra dagar. Det är bara att sväva med i det behagliga musikmolnet med alla sinnen öppna.

Ca kl 22.20 Crash course i tangons grunder med Samira Abutaleb Rosenlundh

Ca kl 22.40 Symfonikerna bjuder upp till dans

Sensuella och eggande rytmer blir det garanterat när Symfonikernas cellokvartett spelar tango – och publiken bjuds in på parketten! I denna danskonsert får man känna musiken med hela kroppen och virvla runt i tangons underbara värld.

Ca 24.00 Godnattvisa

När kvällen är sen är det dags att samla ihop tankar och upplevelser. Vi bjuder på musik att ta med hem som ett avslutande minne – en godnattvisa som rundar av Offstage med mjuka, gungande toner.

Under kvällen kan man också ta en digital rundtur (ta med mobil och hörlurar), prata om upplevelserna i mingelhörnan eller bara koppla av i baren. Evenemanget kostar inte en enda krona. Bara kom!

Fredag 28 september kl 20:00 Göteborgs Konserthus, Garderobshallen

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB & GP.