Spännande säsongsöppning och Sverigepremiär med Göteborgs Symfoniker

Den 3-4 september öppnar Göteborgs Symfoniker säsongen med nya In the Stream of Life - sånger av Sibelius arrangerade av Rautavaara med Olle Persson som solist.

Säsongen 2015-2016 är fylld av konserter med ledande artister, dirigenter och solister. Från Sibelius samtliga symfonier till filmklassikern Metropolis och Symfonikernas möte med legendariska bob hund – ett stort och omväxlande utbud med något för alla! Lördag den 29 augusti kl 11 släpps biljetterna till säsongens alla konserter.

3-4 september blir det Sverigepremiär för beställningsverket In the Stream of Life där finske Einojuhani Rautavaara arrangerat några av Sibelius mest gripande sånger på ett mästerligt sätt. Ett ”nytt” Sibelius-verk när vi firar att tonsättaren fyller 150 år. Lidholms moderna klassiker Kontakion inleder och Sjostakovitjs skakande fjärde symfoni avslutar, ett verk så banbrytande att det fick vänta i 25 år på sitt uruppförande. Dirigent David Afkham, solist Olle Persson. En stark inledning på den nya säsongen.

NÅGRA HÖJDPUNKTER SÄSONGEN 2015-2016

Biljetterna släpps lördag 29 augusti kl 11

Artist in Residence: Barbara Hannigan (bilden)

Den fantastiska kanadensiska sopranen, dirigenten och scenartisten sjunger solo, ger en kammarkonsert, framför beställningsverk samt är både solist och dirigent med Göteborgs Symfoniker. Ett musikaliskt fenomen!

Sibelius sju symfonier i ett sträck

(2-4 dec)

Symfonikernas förste gästdirigent Kent Nagano dirigerar 150-åringen Sibelius sju symfonier under tre dagar. Orkestern har en gedigen Sibelius-tradition: tonsättaren dirigerade orkestern vid flera tillfällen och Göteborgs Symfoniker har under sin 110-åriga historia spelat andra symfonin 150 gånger!

bob hund & Göteborgs Symfoniker (28 nov)

Legendariska bandet bob hund i ett unikt möte med musiker ur Göteborgs Symfoniker. Räkna med en rejäl energiboost!

Sverigepremiär av Philip Glass (14-15 april)

Symfonikernas beställningsverk Konsert för två pianon framförs med de legendariska systrarna Katia & Marielle Labèque som solister.

Fritz Langs Metropolis på Scandinavium (29 jan)

Stor livekonsert i samarbete med filmfestivalen där Fritz Langs odödliga framtidsvision visas med originalmusiken från filmens premiär. Nu i komplett version med tidigare förlorade scener som hittats i Argentina.

Schönbergs gigantiska Gurrelieder (3 juni)

Ett senromantiskt verk för så stor besättning av musiker och körsångare att vi måste flytta ut till tidigare filmstudion Gothenburg Studios på Hisingen för att få plats. Endast en konsert med detta skräckromantiska verk om Valdemar Atterdags triangeldrama som ger kolosserna Mahler och Richard Strauss en ordentlig match.

För hela familjen

Vi hörs! (26 sept) är en nyskriven musiksaga där Göteborgs Symfoniker, musiken och den yngsta publiken kommer varandra in på livet. Missa inte heller föreställningen Rik (28 nov) i samarbete med Regionteater Väst Dans där man undrar vad ordet ”rik” egentligen betyder – man kan vara rik på många sätt.

Kammarmusik

Kammarserien firar Sibelius och får besök av Julia Fischer Quartet. Elitensemblen Gageego! firar 20 år med en egen serie där de presenterar ny musik på högsta nivå.

Ledande dirigenter och solister

Gästspel av dirigenter och solister på högsta nivå: Herbert Blomstedt, Santtu-Matias Rouvali, Christian Zacharias, David Zinman, Viktoria Mullova, Freddy Kempf, Alice Sara Ott och många fler.

Världen i Konserthuset

Goran Bregovic (12 okt), fadodrottningen Mariza (1 okt) samt kurdiska superbandet Hawniyaz (31 okt) är några av säsongens höjdpunkter.

Hela programmet finns i bifogad pdf.

För mer information och bilder, kontakta:

Stefan Nävermyr, redaktör, 031-726 53 45stefan@gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med hösten 2013 är amerikanske Kent Nagano konstnärlig rådgivare och förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB, GP & SKF.