Stabil ekonomi och fullödigt utbud från Göteborgs Symfoniker

Göteborgs Symfoniker har liksom alla andra känt av den allmänna ekonomiska nedgången men verksamheten håller hög konstnärlig nivå även nästa säsong. De ekonomiska prognoserna pekar mot ett nollresultat för 2009.

- Vi arbetar nu in i det sista med nästa säsong och kan utlova ett mycket attraktivt och spännande program. Bland annat kan vi presentera dirigenter som Sir Simon Rattle och Neeme Järvi och solister som violinisten Sarah Chang och sångerskan Magdalena Kozena - artister i absolut världsklass, säger styrelseordföranden Kenneth Orrgren.

- Naturligtvis känner vi också av den allmänna ekonomiska nedgången - det blir allt tuffare att hitta sponsorer och vi drabbas också hårt av kronans låga kurs. Vi har därför trimmat vårt utbud och sett över de produktioner som medför extrakostnader. Detta är inget som påverkar kvalitén i vårt utbud - där kan vi utlova samma höga nivå som tidigare. Vi kommer också att genomföra de turnéer som är konstnärligt viktiga för orkestern, bland annat med gästspel i Bonn, Amsterdam och Bryssel. Vi arbetar också på att kunna erbjuda ett gästspel i Göteborg med Simón Bolívarorkestern, Gustavo Dudamels orkester i Venezuela.

Göteborgs Symfonikers VD ED Smith är sjukskriven och ersätts tillfälligt av styrelseledamoten Robin Mannheimer. Han ser positivt på framtiden:

- Vi räknar med att hålla budgeten för 2009. Den internationella ekonomiska nedgången har lett till ekonomiska svårigheter för branschen som helhet vilket drabbar all turnéverksamhet. Vi ser dock ljust på framtiden och kommer att vidareutveckla det internationella samarbetet med utgångspunkt från Göteborgs Symfonikers goda renommé. På hemmaplan kommer vi att ge göteborgarna fina konsertupplevelser också i fortsättningen.

Göteborgs Symfonikers program säsongen 2009/2010 presenteras i sin helhet den 30 maj.

Stefan Nävermyr, redaktör & pressinformatör