GöteborgsOperan startar ”Klimatutmaning”

GöteborgsOperan startar ”Klimatutmaning”

Kan vi nå målet om fossiloberoende till 2030? Om vi tar lite i taget? Det är frågan bakom ”GöteborgsOperans Klimatutmaning” – som vill utmana och uppmuntra oss alla till förändrade beteenden och minskade klimatavtryck.

GöteborgsOperans fyraåriga uppsättning av Wagners ”Nibelungens ring” skildrar bland annat exploateringen av naturens resurser. En resa som slutar med ”Ragnarök”.

Vilken är då vår tids viktigaste miljöfråga? Enligt forskare, folkliga protester, strategiska måldokument för stater och företag över hela världen är svaret tydligt: klimatförändringarna kommer att påverka oss alla. Det krävs strukturella åtgärder och tekniska innovationer, men vi behöver också förändra våra beteenden.

GöteborgsOperan är en del av Västra Götalandsregionen, vars mål är att vara fossil-oberoende till 2030. Dit är det tio år. Målet kan kännas övermäktigt. Men om vi bryter ner det? Om vi var och en minskar vårt nuvarande koldioxidavtryck med tio procent per år – då kan vi ju faktiskt nå målet i tid.

– Med ”GöteborgsOperans Klimatutmaning” vill vi utmana oss själva och vår publik. Vi hoppas kunna visa att det är möjligt att minska sitt klimatavtryck och att det inte behöver vara en uppoffring. Förhoppningsvis kan vi stärka hoppet om att vi tillsammans kan göra skillnad, säger Lena Jaksch, kommunikationschef på GöteborgsOperan.

Den som i Klimatutmaningens kalkylator beräknar sitt nuvarande klimatavtryck, lovar att försöka minska det med minst tio procent genom konkreta livsstilsfrågor och sedan verkligen genomför förändringar, har chans att vinna biljetter och grön meny för två på GöteborgsOperan.

Bakgrunden till initiativet är det sedan länge prioriterade miljöarbetet på GöteborgsOperan, vilket fick regissören och dåvarande konstnärliga chefen Stephen Langridge att göra sin fyraåriga uppsättning av Wagners ”Nibelungens ring” till ett läroexperiment för huset att hitta nya vägar till mer hållbar scenkonst. Till den inledande prologen ”Rhenguldet” arbetade verkstäderna bland annat med dekor av spillvirke, miljövänlig eld, egentillverkat miljö- och människovänligt smink och växtbaserad färgning av kostymer.

Årets del av Ringen-cykeln, Valkyrian – med premiär på söndag – utforskar hjältemod. I Wagners samtid var en hjälte en död, modig (manlig) soldat, men här vidgas diskussionen. På scenen syns porträtt av hjältar föreslagna av GöteborgsOperans medarbetare: Nelson Mandela, Astrid Lindgren och Greta Thunberg, sida vid sida med uppskattade kollegor och familjemedlemmar.

– Man behöver inte särskilt mycket fantasi för att se den här berättelsen som en analogi över världen omkring oss, med dagens framväxande rörelse av passionerade, tonåriga klimatstrejkare som står inför utmaningen att städa upp i den röra som deras föräldrar och mor- och farföräldrar har skapat, skriver Stephen Langridge i föreställningsprogrammet till Valkyrian.

Här finns GöteborgsOperans Klimatutmaning: https://sv.opera.se/klimatutmaning/

Mer om Valkyrian: https://sv.opera.se/forestallningar/valkyrian-2019-2020/