Inbjudan till pressträff: GöteborgsOperan vill få fler att vara med i det kreativa skapandet av musikteater  – ny avdelning och spännande nyrekrytering presenteras

Inbjudan till pressträff: GöteborgsOperan vill få fler att vara med i det kreativa skapandet av musikteater – ny avdelning och spännande nyrekrytering presenteras

GöteborgsOperan får en ännu tydligare inriktning på det som i engelskan brukar benämnas ”participation and learning” som handlar om att bjuda in personer som vanligtvis inte arbetar med konstärligt skapande att vara med i den kreativa processen. Att riva de hinder som gör att opera kan uppfattas som otillgänglig och skapa spännande musikteater för och med alla som är intresserade av att delta har varit Stephen Langridge, konstnärlig ledare Opera/dramas tydliga mål sedan han tillträdde förra hösten och nu utvecklas denna inriktning.

Sedan ett antal år tillbaka har operan skapat projekt där unga har deltagit men den nya avdelningen är tänkt att genomsyra hela verksamheten och inkludera människor med olika bakgrund och åldrar. Som utvecklingsledare för arbetet har GöteborgsOperan rekryterat Hannah Griffiths, som har mycket stor kunskap och erfarenhet från Storbritannien där man har kommit långt inom det här området. Hon har senast arbetat på Royal Opera House i London som ”Learning and participation manager”.

Välkommen att höra mer måndag 20 januari 2014 kl 16.00 (samling 15.50 i sceningången).

Medverkande:
Stephen Langridge, konstnärlig ledare Opera/drama
Hannah Griffiths, utvecklingsledare för området participation and learning
Mia Ringblom Hjertner, ansvarig Unga
Ida Rosén Hamrå, körledare GöteborgsOperans barnkör och GöteborgsOperans diskantkör.

För anmälan och ytterligare information vänligen kontakta Jenny Jernberg, pressansvarig GöteborgsOperan 031-10 80 35 eller 0768-01 80 35. Har du önskemål om längre intervju/intervjuer är vi tacksamma för att få veta det i förväg.