Joa Helgesson, Sofie Asplund, Fred Johanson, John Martin Bengtsson, Frida Engström,  Hanna-Liina Vösa, Tobias Ahlsell
Joa Helgesson, Sofie Asplund, Fred Johanson, John Martin Bengtsson, Frida Engström, Hanna-Liina Vösa, Tobias Ahlsell

Nu är rollerna till The phantom of the opera klara

The phantom of the opera blir nästa säsongs musikal på GöteborgsOperan. Sedan urpremiären i London 1986 har Andrew Lloyd Webbers musikal setts av över 140 miljoner människor i 30 länder.

Två stora nordiska operahus, GöteborgsOperan och Finlands Nationalopera, har gått samman om en ny, extravagant uppsättning – den första skapad för och med de möjligheter som finns i ett riktigt operahus. Uppsättningen gjorde enorm succé i Helsingfors vid premiären 2015. Den klassiska uppsättningens berättelse och musik är desamma som alltid.

Stephen Langridge, konstnärlig ledare Opera/drama:

– The phantom of the opera är den sista av de stora musikalerna från 1980-talet som varit låst att göra på annat sätt än den trettio år gamla originalversionen. Vi är stolta över att, tillsammans med Finlands Nationalopera, ha fått möjligheten att göra en ny version, med stor orkester och ny scenografi anpassad för ett modernt operahus. För ärligt talat – var ska The phantom of the opera spelas, om inte på operan?

Rollen som The phantom delas av Joa Helgesson och Fred Johanson.

Musikalartisten Fred Johanson har under sin karriär hyllats såväl i Sverige som på Broadway och West End. Innevarande säsong spelar han mot Glenn Close i Sunset Boulevard på Broadway, New York. Samma roll gjorde han på GöteborgsOperan 2009.

Operasångaren Joa Helgesson arbetar främst i Tyskland och har flera stora operaroller bakom sig. När han gästade GöteborgsOperan i Billy Budd (2013) fick han hoppa in för Peter Mattei i titelrollen i P2:s direktsändning.

I rollen som Christine Daaé alternerar tre sångerskor: åländska sopranen Sofie Asplund, som de senaste åren gjort bejublade rolltolkningar på bland annat GöteborgsOperan, svenska Frida Engström, som denna säsong bland annat gjort ett sensationellt inhopp som Micaëla i Carmen hos oss, samt den estniska musikalartisten Hanna-Liina Vösa, som inte bara sjungit Sandy i Grease 600 gånger i USA utan också gjort succé som just Christine under spelperioden i Finland.

Raoul görs av John Martin Bengtsson som under året hoppat in för Peter Jöback som The phantom på Cirkus i Stockholm och Tobias Ahlsell, som under innevarande säsong gör Woof i Hair på GöteborgsOperan.

Information om biljettsläpp finns på föreställningssidan: http://sv.opera.se/forestallningar/the-phantom-of-the-opera-2017-2018/

För mer information och intervjuförfrågan vänligen kontakta Lisa Iverstam, presskontakt GöteborgsOperan, på 0768-01 80 35 eller press@opera.se.

Spelas

Premiär lördagen den 23 september 2017, Stora scenen

85 föreställningar. Spelas t o m 20 maj 2018

Sjungs på engelska med svensk text på textmaskin.

Musikal i två akter av Andrew Lloyd Webber (f 1948). Sångtexter Charles Hart. Ytterligare sångtexter Richard Stilgoe.

Manus Richard Stilgoe och Andrew Lloyd Webber. I överenskommelse med The Really Useful Group Ltd.

Dirigent Nick Davies/Bjorn Dobbelaere/Cathrine Winnes

Regi Tiina Puumalainen