​20 000 anmälda till Göteborgsvarvet 2018

Pressmeddelande   •   Jun 29, 2017 11:10 CEST

Med 324 dagar till start finns det goda förutsättningar att hinna förbereda sig väl för de 20 000 löpare som redan bestämt sig för att springa Göteborgsvarvet 2018.

Knappt sex veckor har gått sedan årets upplaga av Göteborgsvarvet och redan har alltså tusentals löpare tagit sikte på Varvet som ett inspirerande mål att träna inför under hela året.

Förutom att boka in ett tydligt mål med sin träning, finns det anledning att passa på att säkra sin startplats idag eller imorgon för de som ännu inte anmält sig till Varvet. Den 1 juli höjs nämligen anmälningsavgiften till halvmaran.

Den 39:e upplagan av världens största halvmaraton Göteborgsvarvet arrangeras lördagen den 19 maj 2018

Bo Edsberger, Varvsgeneral 070-772 78 89

Foto: Glenn Unger. Geoffrey Yegon, Kenya, i mål först bland herrarna i Göteborgsvarvet 2017.

Göteborgsvarvet, som mäter en halv maraton (21 097,5 meter), avgörs den 19 maj 2018 för 39:e gången sedan premiären 1980. Under Göteborgsvarvetveckan genomförs även Trailvarvet, Stafettvarvet, Specialvarvet, Cityvarvet, Lilla Varvet och Minivarvet. Totalt förväntas cirka 80 000 löpare delta i något av Varvetloppen under Göteborgsvarvetveckan 2018. Under tävlingsveckan arrangeras den stora sport- och hälsomässan Göteborgsvarvet Expo på Svenska Mässan. Under året arrangeras dessutom Varvetmilen - snabba millopp på 21 orter i samarbete med lokala föreningar, samt Göteborgsvarvet Löparkvällar med 600 träningstillfällen fördelade på 38 orter runt om i Sverige.