4 000 funktionärer gör Varvet möjligt

4 000 funktionärer gör Varvet möjligt

Funktionärer från olika föreningar spelar en mycket viktig roll för att GöteborgsVarvet skall fungera. Ikväll samlades ett stort gäng på Gothia Towers för kick-off inför veckans uppdrag.

Under GöteborgsVarvetveckan är 4 000 personer engagerade i olika funktioner. Föreningar, frivilligorganisationer och företag finns med och hjälper till för att få allt att fungera på bästa sätt under evenemanget.

- På tio år har funktionärsstaben mer än fördubblats. Intresset och viljan att vara delaktig i GöteborgsVarvet är stor, vi har flera föreningar på kö som vill hjälpa till, säger Varvsgeneralen Bo Edsberger.

På söndagskvällen samlades många Varvetfunktionärer för en inspirationsträff och för att ta del av nyheter och träffa varandra inför veckans uppdrag.

- Göteborg har under många år haft förmånen att arrangera stora evenemang och regionen har en oerhört rutinerad funktionärsskara. Det fantastiska engagemang och det viktiga arbete funktionärerna bidrar med är en förutsättning för att vi skall kunna arrangera GöteborgsVarvet, säger Bo Edsberger.

Överskottet från GöteborgsVarvet går tillbaka till idrotten i form av funktionärsersättningar och föreningsbidrag till de föreningar som är med och arrangerar, samt till driften av tränings- och tävlingsarenan Friidrottens Hus.

GöteborgsVarvetveckan arrangeras i år 17-22 maj.

Göran Byhlin, pressansvarig 070- 559 02 37
Bo Edsberger, Varvsgeneral 070-772 78 89

Veckans program och pressinformation, se Mediaguiden.