​500 platser släpps till premiären av Yoga Run

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2017 12:00 CET

Den 19 maj är det premiär för Göteborgsvarvets nya lopp - Cityvarvet med Yoga Run. Spring först 4,3 kilometer längs Varvetbanan och efter målgång väntar yogaklass och meditation!

För deltagarna i Cityvarvet väntar i vår något extra för de som vill vara med i premiären av Cityvarvet Yoga Run. Efter målgång får deltagarna var sin yogamatta och under ledning av några av Göteborgs bästa yogainstruktörer får de sedan vara med på 75 minuter yogaklass och 30 minuter meditation i skön miljö.

Cityvarvet Yoga Run arrangeras av Göteborgsvarvet i samarbete med Prana Festival.

- Det finns ett stort intresse för yoga och kombinationen med löpning känns helt rätt. Detta är ett lopp med upplevelser som kan delas med vänner och familj. Vi är glada att kunna samarbeta med Prana Festival, som är experter på yoga och meditation, säger Varvsgeneralen Bo Edsberger.

Starten för Cityvarvet Yoga Run går på Götaplatsen den 19 maj kl 13:00, samtidigt som Göteborgsvarvet startar på Slottsskogsvallen.

- Meditation och löpning passar så bra ihop! När man har sprungit och släppt ut lite överskottsenergi och rastlöshet är det enklare att sjunka in i meditationen. Det är ett spännande samarbete vi nu inlett med Göteborgsvarvet, säger David Eneroth, Festivalgeneral Prana Festival.

Antalet startplatser till premiären för Cityvarvet Yoga Run 2018 är begränsat till 500 stycken. De som vill delta i Yoga Run i samband med Cityvarvet väljer det som tillägg vid anmälan. Det är inga åldersbegränsningar i Cityvarvet 2018 – alla är välkomna.

Bo Edsberger, Varvsgeneral Göteborgsvarvet 070-772 78 87
David Eneroth, Festivalgeneral Prana Festival, 070-413 55 34
Cityvarvet Yoga Run
Prana Festival- läs mer om Yoga

Foto: Magnus Rönnqvist

Göteborgsvarvet, som mäter en halv maraton (21 097,5 meter), avgörs den 19 maj 2018 för 39:e gången sedan premiären 1980. Under Göteborgsvarvetveckan genomförs även Trailvarvet, Stafettvarvet, Specialvarvet, Cityvarvet, Lilla Varvet och Minivarvet. Totalt förväntas cirka 80 000 löpare delta i något av Varvetloppen under Göteborgsvarvetveckan 2018. Under tävlingsveckan arrangeras den stora sport- och hälsomässan Göteborgsvarvet Expo på Svenska Mässan. Under året arrangeras dessutom Varvetmilen - snabba millopp på 21 orter i samarbete med lokala föreningar, samt Göteborgsvarvet Löparkvällar med 650 träningstillfällen fördelade på 40 orter runt om i Sverige.