​Även Lilla Varvet är stort

​Även Lilla Varvet är stort

Söndagen är barnens dag i Göteborgsvarvetveckan. Lilla Varvet för åldrarna 7–13 år och Minivarvet för barn upp till sex år lockade i fjol cirka 14 500 unga löpare.

– Det ser ut att bli fint väder så det blir nog en riktig fest i år också, säger Pernilla Pettersson, projektledare för de båda loppen.

En fest med inte bara löpning på programmet.

I Fun Zone finns hoppborgar, hinderbanor och mycket annat att roa sig med innan eller efter loppen.

– Det är en massa fartfyllda aktiviteter. Lite fler testa-på-sporter än i fjol. Vi vill att barn och ungdomar ska röra på sig och det är lättare om man samtidigt har roligt. Det ska vara skoj att delta i våra lopp.

I fjol fick några barn prova att vara speakers under Lilla Varvet. Det blev succé.

– Så det blir minispekers också i år. Vi anordnade en tävling där barn fick skicka in intervjuer de gjort. Vinnarna, Fredrik Svanholm och Alma Brodén, kommer att vara speakers vid starten. Och så har vi Maja Blennermark vid målet.

Från och med i fjol springer pojkar och flickor ihop i öppna klasser i Lilla Varvet.

– Även det blev populärt. Det underlättar för kompisar och klasskamrater att springa ihop.

Många av löparna kommer från Lilla Varvet Fun Run, den speciella skolsatsning som varvsorganisationen gör.

– Det är en verksamhet där barnen förbereder sig för att springa Lilla Varvet. Barnen samlar poäng när de är aktiva, både under skoltid och fritid. Ett 20-tal skolor har deltagit. Flera skolor har i år beslutat att stå för anmälningsavgifter för att inte det kostnaden ska vara ett hinder för att delta.

Förra året sprang cirka 8 000 barn Minivarvets 250 meter och 6 500 Lilla Varvets 1,3 kilometer (7–10 år) och 2,4 kilometer (11-13 år).

Fler upplysningar:

Pernilla Pettersson, projektledare 072-856 41 56
Göran Byhlin, pressansvarig 070-559 02 37

Foto: Magnus Rönnkvist.
Maja Blennermark, speaker på Lilla Varvet 2017, kommer tillbaka till Lilla Varvet även i år.

Lilla Varvet arrangeras vid Slottsskogsvallen i Göteborg, söndagen den 20 maj 2018.
Starter sker i 26 startgrupper mellan kl 11-15.10.