Cityvarvet – nu även med Yoga Run

Pressmeddelande   •   Maj 18, 2018 14:00 CEST

Lördagens lopp under Göteborgsvarvetveckan inleds med Cityvarvet. Starten går precis som tidigare på Götaplatsen och banan följer den blå linjen 4 kilometer till målet på Slottsskogsvallen.

Den största förändringen i år är att även vuxna kan delta i Cityvarvet, som tidigare varit ett rent ungdomslopp.

– Vi vet att inte alla är redo för att springa 21 kilometer. På sikt hoppas vi att detta kan bli ett lopp för de som inte vill springa ett halvmaraton men som ändå vill röra på sig och uppleva Göteborgsvarvsstämningen. Nu kan de få en provsmak på hur det är och samtidigt uppleva folkfesten på Avenyn, berättar Varvsgeneralen Bo Edsberger som också har en förhoppning inför framtiden:

– Vi hoppas också att det ska bli en tradition att springa ett lopp tillsammans med sina barn.

I samband med Cityvarvet kommer man i år också att prova en kombination med löpning och yoga. En trend som redan etablerats utomlands. Yoga Run innebär att de som anmält sig i denna ”klass” får 45 minuters långt yogapass och 30 minuters meditation samt en helt ny yogamatta efter målgång.

– 300 personer kommer att prova Yoga Run i år. Det blir spännande att se om detta kan bli stort även här i Sverige, säger Bo Edsberger.

Fler upplysningar:
Bo Edsberger, Varvsgeneral, 070-772 78 89
Göran Byhlin, pressansvarig 070-559 02 37

Foto: Magnus Rönnkvist

Göteborgsvarvet, som mäter en halv maraton (21 097,5 meter), avgörs den 19 maj 2018 för 39:e gången sedan premiären 1980. Under Göteborgsvarvetveckan genomförs även Trailvarvet, Stafettvarvet, Specialvarvet, Cityvarvet, Lilla Varvet och Minivarvet. Totalt förväntas cirka 80 000 löpare delta i något av Varvetloppen under Göteborgsvarvetveckan 2018. Under tävlingsveckan arrangeras den stora sport- och hälsomässan Göteborgsvarvet Expo på Svenska Mässan. Under året arrangeras dessutom Varvetmilen - snabba millopp på 21 orter i samarbete med lokala föreningar, samt Göteborgsvarvet Löparkvällar med 650 träningstillfällen fördelade på 40 orter runt om i Sverige.