GöteborgsVarvet och Svenska Mässan inleder samarbete

Pressmeddelande   •   Maj 13, 2014 14:30 CEST

2016 flyttar mässan GöteborgsVarvet Sport & Hälsa från Friidrottens Hus till Svenska Mässan.

- För Svenska Mässan är detta en unik möjlighet att bygga en stark mötesplats med fokus på hälsa och idrott tillsammans med ett av landets främsta idrottsarrangemang. Vi har ett tydligt mål och 2016 är bara första steget för att utveckla vår gemensamma vision, säger Ulrika Liss-Daniels, VD Svenska Mässan Mässor och Möten AB.

Möjligheten att ta emot fler utställare i nuvarande lokaler Friidrottens Hus är starkt begränsad och kön av intresserade företag är lång.

- Vi har som mål att skapa en nationell mötesplats för hälsa. Tillsammans med Svenska Mässan har vi möjlighet att nå det målet inom fem år, säger Varvsgeneralen Bo Edsberger.

Antalet besökare kan inte öka i mässans nuvarande form. Men det nya samarbetet med Svenska Mässan öppnar för nya möjligheter.

- Det här är ett sätt att utveckla GöteborgsVarvet. Nu kan fler utställare få plats och vi kan skapa  många fler upplevelser, föreläsningar och aktiviteter för besökarna. Framförallt får vi möjlighet att bjuda in fler än deltagarna, berättar Bo Edsberger

Mässan GöteborgsVarvet Sport & Hälsa lockar årligen cirka 80 000 besökare. Årets mässa öppnar torsdag 21 maj, 11.00 i Friidrottens Hus.

Bo Edsberger, Varvsgeneral 070-772 78 89
Magdalena Rönström, Svenska Mässan Mässor och Möten AB, 0733-818145

GöteborgsVarvet, som mäter en halv maraton (21 097,5 meter), avgörs den 17 maj 2014 för 35:e gången sedan premiären 1980. Under GöteborgsVarvetveckan genomförs även StafettVarvet, StavVarvet, SpecialVarvet, Lilla Varvet, MellanVarvet och MiniVarvet. Totalt förväntas cirka 85 000 löpare delta i något av Varvsloppen under GöteborgsVarvetveckan 2014.