Löparnas insats gör skillnad

Löparnas insats gör skillnad

För fjärde året satsar GöteborgsVarvet på välgörenhet. På fredagen delades 1,4 miljoner ut till de tre organisationerna Clowner utan Gränser, Ågrenska och Stadsmissionen.

– Pengarna gör stor skillnad och jag vill rikta ett stort tack till de löpare som ställt upp. Utan deras engagemang hade detta inte varit möjligt, säger Anette Tingets från Stadsmissionen.

Hennes organisation kommer att använda pengarna till Stadsmissionens sommarkollo för barn och familjer.

Clowner utan Gränser driver tre stora projekt för årets bidrag.

- Vi ordnar cirkusträning för barn som drabbades av tyfonen i Filippinerna som ett led i återuppbyggnaden. Det andra projektet är för mammor och barn i det krigsdrabbade Kongo och det tredje i Syriens grannländerna för barn som flytt. Där kan man nu se barn leka cirkus istället för krig, berättar Jennifer Vidmo, Clowner utan Gränsers generalsekreterare.

Ågrenska arbetar med barn och ungdomar med sällsynta diagnoser som bara några få drabbas av.

– Vi ser till att dessa får träffa varandra och dessutom de bästa experterna. Pengarna från GöteborgsVarvet är viktiga för oss eftersom allt vi gör bekostas av bidrag och insamlade medel. Vi kommer att använda pengarna till att bygga ett ”Sinnenas rum” på Lilla Amundön där barnen och ungdomarna får ta del av olika upplevelser i sitt eget tempo, säger Robert Hejdenberg vars organisation firar hundraårsjubileum i år.

Löparna som springer för välgörenhet kommer att göra det i speciella tröjor som är lättidentifierade.

– Jag hoppas att de får ett bra stöd runt banan, det är de värda, tycker Anette Tingets.

I år springer drygt 2 500 löpare för välgörenhet och hittills under de fyra år som den speciella startgruppen funnits har cirka fem miljoner delats ut till olika välgörenhetsorganisationer.

Bo Edsberger, Varvsgeneral, 070-7727889
Göran Byhlin, pressansvarig 070-559 02 37

Foto: GöteborgsVarvet
På bilden, från vänster: Anette Tingets Stadsmissionen, Jennifer Vidmo Clowner utan Gränser, Robert Hejdenberg Ågrenska, Madelene Gimlegård GöteborgsVarvet och Hasse Andersson P4 Göteborg.