​Presskonferens inför Göteborgsvarvet

Pressmeddelande   •   Maj 18, 2017 12:00 CEST

Presskonferens inför Göteborgsvarvet

Tid: Fredag 19 maj, kl. 17.00.

Plats: Göteborgs Universitet, Institutionen för kost- och idrottsvetenskap IKI, Skånegatan 14B. Trådlös uppkoppling finns.

Medverkande: Banrekordhållarna i Göteborgsvarvet och några av de svenska topplöparna kommer att vara på plats. I samband med Göteborgsvarvet avgörs även Svenska Mästerskapen i halvmaraton. Information om elitlöpare i Varvet finns på www.goteborgsvarvet.se/press.

Mediacenter: Besök gärna vårt mediacenter som finns i samma lokal som presskonferensen, öppet kl. 15-18 den 19 maj. Där finns möjlighet att hämta ut ackrediteringen till lördagens lopp. Under lördagen flyttas mediacentret till Slottsskogsvallens innerplan vid målet, öppet från kl.12.00. Förbokade ackrediteringar kan också hämtas ut under lördagen i vårt servicecenter i "Lilla Rinken”, Frölundaborg.

Göran Byhlin, pressansvarig 070-559 02 37

Foto: Glenn Unger, Violah Jepchumba efter segern och banrekordet (68,01) i fjol. Violah är en av topplöparna som kommer att närvara vid presskonferensen på fredag.

Göteborgsvarvet, som mäter en halv maraton (21 097,5 meter), avgörs den 20 maj 2017 för 38:e gången sedan premiären 1980. Under Göteborgsvarvetveckan genomförs även Trailvarvet, Stafettvarvet, Specialvarvet, Cityvarvet, Lilla Varvet och Minivarvet. Totalt förväntas cirka 80 000 löpare delta i något av Varvetloppen under Göteborgsvarvetveckan 2017. Under tävlingsveckan arrangeras den stora sport- och hälsomässan Göteborgsvarvet Expo på Svenska Mässan. Under året arrangeras dessutom Varvetmilen - snabba millopp på 21 orter i samarbete med lokala föreningar, samt Göteborgsvarvet Löparkvällar med 600 träningstillfällen fördelade på 38 orter runt om i Sverige.