Redan 10 000 anmälda till Göteborgsvarvet 2018

Pressmeddelande   •   Maj 31, 2017 09:30 CEST

Knappt två veckor har gått sedan årets upplaga av Göteborgsvarvet och redan har många löpare bokat in Varvet 2018. Den officiella öppningen av anmälan sker den 1 juni, men tidigare deltagare i Varvet har haft förtur att anmäla sig, och över 10 000 löpare har tagit den chansen.

Den 19 maj 2018 arrangeras det 39:e Göteborgsvarvet. Fr.o.m. den 1 juni i år har alla, tidigare Varvetlöpare och nya deltagare, från 17 år och uppåt, möjlighet att anmäla sig till halvmaran.

- Det stora intresset inspirerar verkligen! Många kommer nu att ha ett bra mål att träna inför under lång tid och vår organisation ser mycket fram emot att förbereda evenemanget under året, säger Varvsgeneralen Bo Edsberger.

Från den 1 juni finns även möjlighet att rösta fram vilken medalj som löparna skall få vid målgången på Göteborgsvarvet 2018. Varvetmedaljen formges av studenter från Högskolan för design och konsthantverk (HDK). Studenterna har inför Varvet 2018 tagit fram fyra designidéer och löparna får nu möjlighet att rösta på sin favorit. Omröstningen sker via Göteborgsvarvets hemsida och pågår 1-25 juni. Ifjol tog över 11 000 löpare chansen och röstade fram medaljen som delades ut till alla som sprang i mål på Slottsskogsvallen härom veckan.

Bo Edsberger, Varvsgeneral, 070-772 78 89
Hemsida: www.goteborgsvarvet.se

Foto: Robert Boman, Göteborgsvarvet 2017.

Göteborgsvarvet, som mäter en halv maraton (21 097,5 meter), avgörs den 19 maj 2018 för 39:e gången sedan premiären 1980. Under Göteborgsvarvetveckan genomförs även Trailvarvet, Stafettvarvet, Specialvarvet, Cityvarvet, Lilla Varvet och Minivarvet. Totalt förväntas cirka 80 000 löpare delta i något av Varvetloppen under Göteborgsvarvetveckan 2018. Under tävlingsveckan arrangeras den stora sport- och hälsomässan Göteborgsvarvet Expo på Svenska Mässan. Under året arrangeras dessutom Varvetmilen - snabba millopp på 21 orter i samarbete med lokala föreningar, samt Göteborgsvarvet Löparkvällar med 600 träningstillfällen fördelade på 38 orter runt om i Sverige.