Sveriges största sportbutik öppnar på torsdag

Sveriges största sportbutik öppnar på torsdag

Fler än 100 utställare, intressanta föreläsare och mängder med aktiviteter. Och inte minst nummerlappsutdelning till Göteborgsvarvet. Det blir hektiska dagar när Göteborgsvarvets Expo öppnar torsdag 10.00 på Svenska Mässan.

– Det finns mängder med intressanta programpunkter. Inte minst jubileumsutställningen med löparnas minnen och prylar under 40 år, säger Anders Mattsson, projektledare för Göteborgsvarvet Expo.

Förutom att vara Sveriges största sportbutik innehåller mässan mycket mer. Varje kvadratmeter handlar om den aktiva livsstilen på ett eller annat sätt. Och mässan är inte bara till för löparna.

– Det blir många intressanta föreläsningar, bland annat av Charlotte Kalla, Linus Thörnblad, Mustafa Mohamed och Kristina Paltén som sprang 184 mil genom Iran.

De som inte nöjer sig med att vara passiva åskådare hittar många aktiviteter.

– Ett varierat program med många olika träningspass, som dessutom är gratis.

Dessutom finns ett testcenter laddat med experter där besökarna till exempel kan göra kostnadsfria löpstegsanalyser och hälsokontroller.

– Och även i år bjuder ÅF och Göteborgsvarvet alla löpare på gratis kollektivtrafik torsdag till lördag. Det är det smidigaste sättet att ta sig till och från mässan, säger Anders Mattsson.

Mässans öppettider är torsdag 16 maj och fredag 17 maj 10-21, samt lördag 18 maj 9-16. Scenprogram, utställare och biljetter finns på goteborgsvarvetexpo.se.

Fler upplysningar:
Anders Mattsson, projektledare Göteborgsvarvet Expo, 070-416 86 64
Bo Edsberger, Race Director Göteborgsvarvet, 070-772 78 89
Göran Byhlin, pressansvarig 070 559 02 37

Foto: Francis Löfvenholm (Göteborgsvarvet Expo 2018)

Göteborgsvarvet, som mäter en halv maraton (21 097,5 meter), avgörs den 18 maj 2019 för 40:e gången sedan premiären 1980. Under Göteborgsvarvetveckan genomförs även Trailvarvet, Stafettvarvet, Specialvarvet, Yoga Run, Cityvarvet, Lilla Varvet och Minivarvet. Totalt förväntas cirka 80 000 löpare delta i något av Varvetloppen under Göteborgsvarvetveckan 2019. Under tävlingsveckan arrangeras den stora sport- och hälsomässan Göteborgsvarvet Expo på Svenska Mässan. Under året arrangerar Göteborgsvarvet även Jubileumsloppet, Lindholmenstafetten, Urban Run, Mud Run, samt Varvetmilen och Göteborgsvarvet Löparkvällar på många platser runt om i Sverige.

Göteborgsvarvet arrangeras av Göteborgs Friidrottsförbund till förmån för friidrottsverksamheten i regionen. Cirka 4000 funktionärer är engagerade. Överskottet går direkt tillbaka till idrottsrörelsen för att investeras i föreningarnas ungdomsverksamhet och driften av träningsanläggningen Friidrottens Hus.